LUPAHAKEMUS Maakunta-arkisto

Keskustelua digiarkistosta ja muista netistä sekä Suomesta ja maailmalta löytyvistä arkistoista.
Ratchet
Viestit: 26
Liittynyt: 23.02.2010 21:38

LUPAHAKEMUS Maakunta-arkisto

Viesti Kirjoittaja Ratchet » 19.09.2011 20:23

Olen nyt laittanut lupahakemuksen sisään. "Tosi helposti täytettävä hakemus" . Laitoin lähtöhenkilöksi 1893 syntyneen henkilön. Olen tutkinut sukuani jo vuodesta 1989 . Sain sähköpostilla tiedon että lupa ei ole mennyt läpi - väärän ikäinen henkilö hakemuksessa ???????????????????
Voisiko joku nyt kertoa mikä on oikea henkilö ja koska hänen on pitänyt syntyä jotta pääsisin jatkamaan sukututkimustani !

Tai olenko nyt ymmärtänyt tämän asia oikein niin että arkistolaitos ei haluakkaan minut asiakkaakseen enään ? Olisiko parempi että lopettaisin sukututkimuksen ?

tv. apua kaipaava

IHR
Viestit: 7
Liittynyt: 01.06.2009 19:30

Re: LUPAHAKEMUS Maakunta-arkisto

Viesti Kirjoittaja IHR » 23.09.2011 21:19

Hei!

Olisiko epäämisen syy se, että lähtöhenkilö on "liian vanha".

Lupaahan haetaan sata vuotta vanhalle ja sitä uudemmalle aineistolle.

Parhaiten syyn saa selville kysymällä arkistolaitokselta.

Toivottavasti onnistuu!

K.Tschokkinen
Viestit: 52
Liittynyt: 12.01.2011 11:24

Re: LUPAHAKEMUS Maakunta-arkisto

Viesti Kirjoittaja K.Tschokkinen » 27.09.2011 18:33

Terve,

Mistä luvasta tässä on kysymys? Sata vuotta uudemmalle aineistolle...? Voiko siihen päästä käsiksi? Olen luullut, että vain virkatodistuksen tilaamalla saa tietoja uudemmista suvun jäsenistä.

Katja

Sari69
Viestit: 22
Liittynyt: 04.01.2014 12:54

Re: LUPAHAKEMUS Maakunta-arkisto

Viesti Kirjoittaja Sari69 » 14.01.2014 00:57

Hain käyttöluvan sata vuotta vanhalle tai uudemmalle aineistolle maakunta-arkistoon ja lupa tuli sähköpostiini heti seuraavana päivänä kun olin hakemuksen postittanut. Hakemuksessa on selvitettävä mihin käyttöön tietoja kerää ja niiden keräämistä koskee tarkat säädökset - eli mitä tietoja saa kerätä. Arkaluonteisia tietoja esim. terveydestä ei saa kerätä ja ne ovat salassa pidettäviä. Hakemuslomakke ja liitetietolomake löytyy arkistolaitoksen sivuilta lomakkeet kohdasta, josta sen voi tulostaa. Se lähetetään arkistolaitoksen kirjaamoon tai maakunta-arkistoon, missä aineisto on katsottavissa tai mihin on menossa tutkimusta suorittamaan.

Timo
Viestit: 102
Liittynyt: 16.12.2010 11:04

Re: LUPAHAKEMUS Maakunta-arkisto

Viesti Kirjoittaja Timo » 15.01.2014 12:26

100 vuotta nuorempiin aineistoihin saa käyttöluvan, kun ilmoittaa korkeintaan 100 vuotta sitten syntyneen henkilön lähtöhenkilöksi. Hakemukseen on siis ilmoitettava henkilö, joka on syntynyt 1914 tai myöhemmin. Sivumennen mainittakoon, että ainakin silloin kun minä lupia hain olivat ne yksikkökohtaisia: kun hain ensiksi luvan Hämeenlinnan maakunta-arkistoon, oli minun myöhemmin haettava "jatkolupa" Turun maakunta-arkistoon.

Vastaa Viestiin