It.es.k. - mitä tarkoittaa?
It.es.k. - mitä tarkoittaa?
Olen törmännyt tähän lyhenteeseen It.es.k. Viipurin msrk:n rippi- ja lastenkirjoissa.
Katihassa merkintä näkyy kohdassa:
Seuraava seurakunta: It.es.k.
Mitähän mahtaa tarkoittaa?
Ilmettelee
Pirjo
Katihassa merkintä näkyy kohdassa:
Seuraava seurakunta: It.es.k.
Mitähän mahtaa tarkoittaa?
Ilmettelee
Pirjo
Re: It.es.k. - mitä tarkoittaa?
En tunne Viipurin kaupunkia, olen sen verran nuori
Minusta kyseessä voisi olla Itäinen esikaupunki, jos muutto oli kaupunkiseurakuntaan.
Kun kaupunki laajeni, niin jotain täsmennyksiä kai tarvittiin muutossakin, ja täsmennys voi olla muuttajan oman ilmoituksen mukainen?
Minusta kyseessä voisi olla Itäinen esikaupunki, jos muutto oli kaupunkiseurakuntaan.
Kun kaupunki laajeni, niin jotain täsmennyksiä kai tarvittiin muutossakin, ja täsmennys voi olla muuttajan oman ilmoituksen mukainen?
Tulkitsisin näin:
it= item= samoin
es= examinerad= kuulusteltu
k=konfirmerad= päästetty ripille
voisiko mennä näin ?
it= item= samoin
es= examinerad= kuulusteltu
k=konfirmerad= päästetty ripille
voisiko mennä näin ?
Olen havainnut että Viipurissa käytettiin latinaa esim patronyymeissä (Simon Simonis jne). Siksi olisi hyvä tietää, millä ajalla tuo It.es.k. oli käytössä. Jos se oli 1700-luvulla, niin latinan kieli tausta on hyvin todennäköinen.
Kiitos hyvistä vastauksista!
Lyhennettä on esiintynyt 1900-1940 rippikirjoissa.
Merkintä on ollut sekä aikuisten että lasten kohdalla. Mikrokortilla näkyi, että RiKissä oli koko perhe merkitty kaarisululla yhteen ja perässä It.es.k.
T. Pirjo
Lyhennettä on esiintynyt 1900-1940 rippikirjoissa.
Merkintä on ollut sekä aikuisten että lasten kohdalla. Mikrokortilla näkyi, että RiKissä oli koko perhe merkitty kaarisululla yhteen ja perässä It.es.k.
T. Pirjo
Tosiaan siltä vaikuttaa että kaupungin puolelle eli Viipurin tuomiokirkkoseurakuntaan on tuossa kohtaa siirrytty. Niin oli ainakin sen perheen kohdalla jota itse seurasin. Hankaloittaa vaan hieman kun noissa kaupungin kirjoissa on isojakin aukkoja.