Emanuel Rämä eli Pulsa rikoshistoria

Täällä voi kysyä apua epäselvien tekstien tulkitsemiseen.
36783

Emanuel Rämä eli Pulsa rikoshistoria

Viesti Kirjoittaja 36783 » 25.11.2025 10:40

Kun 43 vuotta sitten sain päätoimeni ohella valmiiksi kirjan suvustani (Valkealan Pulsa-suku), ei minulla ollut hajuakaan suvun "mustista lampaista". Niistä ei puhuttu tai ei haluttu puhua. Nyt yli 80-kymppisenä on ollut aikaa kaivella arkistoja sikäli kun olen osannut etsiä. Hiljattain aivan vahingossa muuttoilmoituksen kautta törmäsin "makupalaan": Emanuel Rämä eli Pulsa. Hänestä ei rippikirjojen sivuilla ole rötösmerkintöjä mutta hän on taposta istunut linnassa neljä vuotta (1846 -1850). Sukututkimus-palstan lukijoiden avulla löytyi Viipurin hovioikeuden kuusisivuinen pöytäkirja Manun tappohommasta. Minulla ei ole lainkaan ruotsin kielen taitoa, joten olen yrittänyt käännättää tekstiä tekoälyllä - huonolla menestyksellä. Vaikka käännösteksti olisikin sekavaa, osaisin kyllä poimia oleelliset asiat mutta kun tekoäly sekoittaa perusteellisesti ajat, paikat ja nimet, oikaisuistani huolimatta (pyytelee sitten anteeksi). Tekoäly ilmeisen itsepäisesti hakee tietoja myös muista lähteistä ja tekee sekoituksen. Itse tappoon liittyvästä tapahtumasta tekoäly ei kerro mitään. Eli löytyykö täältä käännösapua? Minulle riittää oleellinen tiivistelmä. Alla on linkki tuomiopöytäkirjaan.

https://digihakemisto.net/item/557176868/10202279491/90

Voit laittaa vastauksesi myös sähköpostiini; tuomo.pulsa@hotmail.com

Hapero

Re: Emanuel Rämä eli Pulsa rikoshistoria

Viesti Kirjoittaja Hapero » 25.11.2025 15:34

Niin, miltä osin se tuohon esittämäni vaikuttaa hataralta? Epäilen että muutamatkin natiivit olisivat jo aikaa parkaisseet, jos pahasti skutsissa :-)

https://www.sukuhistoria.fi/phpBB3/view ... 7&start=15

36783

Re: Emanuel Rämä eli Pulsa rikoshistoria

Viesti Kirjoittaja 36783 » 25.11.2025 18:27

En missään vaiheessa ole sanonut, että selvityksesi on hatara, eikä sellaiseen ole perustettakaan. Päin vastoin - olen kiitollinen. Mutta kuten olen kertonut, en hallitse lainkaan ruotsin kieltä ja minua huisin paljon kiinnostaa vähän enempi tietää tuon kuusisivuisen pöytäkirjan sisällöstä. Onhan kysymys sukulaisestani - olkoonkin että on kaukaisempi ja lähes parisataa vuotta sitten elänyt. Emanuel oli isäni isän isän isän, eli Iisakki Pulsan veli.
Ja kumpikaan heistä ei näytä olleen pulmusia.

Vastaa Viestiin