Sivu 1/1
Rippikirjaan lukuapua..
Lähetetty: 05.03.2011 15:36
Kirjoittaja oivis
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 5&pnum=111
Eli, mitä tuossa Jaakko Valentinin ja Amanda Marian "Huomautuksia" osiossa lukee, tuo pitkä litanja mikä on puoliksi vissiin yliviivattukin.
Ja mitä meinaa Juho Aukustin samassa sarakkeessa oleva "sotanolla"(?) merkintä.
Sitten kysyisin vielä, mitä tarkoittaa kuolleen ihmisen kohdalla rippikirjassa merkintä joka menee jotenkin.."hem i gården" kotiin.. pihalla..?
Ja vihkimiseen liittyen "Vigade hemma i skrud af "?
Kiitos . Toivottavasti linkki johdattaa oikeeseen paikkaan
Re: Rippikirjaan lukuapua..
Lähetetty: 05.03.2011 19:35
Kirjoittaja EevaH
Sakfälld 1863 för 1sta resan lönskaläge, Rk=418
Sakotettu 1863 ensikertaisesta salavuoteudesta. Rk lienee merkinnän numero rikoskirjassa.
Pk seuraavissa näyttää tarkoittavan papintodistusta, elettiin suomenkielisten kirkonkirjojen aikaa
Re: Rippikirjaan lukuapua..
Lähetetty: 06.03.2011 10:08
Kirjoittaja oivis
Kiitos . Tuo "Sotanolla" - merkinnän tarkoituksen kun vielä joku avaisi. Ja tuo kuolleeseen henkilöön liittyvä. ."hem i gården" kiinnostaisi. Vai voiko se olla ihan yksinkertaisesti vaan niin, että kuollu kotonansa. Niin varmaan kuoli moni muukin kotionsa, mutta tähän merkintään olen törmännyt kahdesti vain. Tuo vihkijuttu selvisi lyhenneluettelosta. Kysyisin kuitenkin, että miksi oli tarpeellista merkitä se, oliko pari vihitty juhla-asussa vai ilman ?
Re: Rippikirjaan lukuapua..
Lähetetty: 14.03.2011 01:34
Kirjoittaja astrid
Sinulle selvisi kai jo suurin osa. En tiedä, kenelle oli tarpeellista ilmoittaa, että "vigde i skrud" , mutta ainakin se viestitti, että morsian oli neitsyt, (tai ainakin oli olevinaan). En ole tavannut kirjoissa montakaan sellaista. Yleensä rahvas vihittiin maha reippaasti pystyssä, ja siitäkin oli joskus maininta, olisiko ollut "otidigt sängelag" eli ennenaikainen sukupuolinen kanssakäyminen.
Re: Rippikirjaan lukuapua..
Lähetetty: 14.03.2011 14:37
Kirjoittaja Maija
Vielä vihkiasusta: Oli kai tavallista, että köyhempi kansa ei kertakäyttöisiä skruudauksia itselleen hankkinut, vaan seurakunta lainasi semmoisia maksua vastaan. Tästä oli ehkä tarpeellista tehdä merkintöjä tilinpitoa varten. Joskus olen nähnyt merkintöjä, että vihkipari oli omissa juhlavaatteissaan.