Alueen tarkoituksesta

Tämän alueen alla hoidetaan tekemättömien hakemistojen tilanteen kartoittamista sekä varauksia hakemistojen tekoon. Hakemistovarauksen voi ilmoittaa ylläpidolle, jos ei halua omaa nimeään julki.
Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja jani » 15.04.2010 00:19

Hakemistojen tekijät ovat kovasti toivoneen jonkin asteista varausjärjestelmää, jotta vältyttäisiin päällekäiseltä työltä. Tämä on nyt yksi yritys saada hakemistot ojennukseen...

Kuka tahansa voi luoda uuden "viestiketjun", anna vain sille nimeksi paikkakunta, jonka hakemistoja listataan. Itse laitoin pari esimerkkiä, toivottavasti alueelle löytyy vapaaehtoisia lisäämään paikkakuntia. Olen esimerkkeihin ottanut luettelot kuvatietokannasta, siksi ne ovat tuon näköisiä. Tietenkin tiedot voi otta myös yleiseltä puolelta, tosin silloin jäävät nuo uudemmat kirjat lisäämättä. Niitä voi sitten myöhemmin muokata viesteihin.

Valitettavasti en ole saanut siirrettyä viestejä aakkosjärjestykseen, mutta mielestäni sivun alareunassa on jokaisella (ainakin rekisteröityneellä käyttäjällä) mahdollisuus muuttaa viestiluettelo aakkosjärjestykseen (Järjestä, Otsikko, Nouseva). Tämä siltä varalta, että paikkakuntia listataan useampia. Muutehan uusin viesti löytyy aina ylimpänä.

"Varaukset" voi tehdä joko suoraan viesteihin taikka sitten laittamalla infoon asiasta viestiä. Mainitsethan varauksessa onko kyseessä vai yksi tietty kirja, vai vaikka kaikki rippikirjaluettelot, kaikki syntyneet, jne. Merkkaamme sitten kyseisen/kyseiset kirjat varatuiksi.
----- Jani Koski -----

Annu
Viestit: 34
Liittynyt: 14.02.2010 01:46

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja Annu » 17.04.2010 07:33

Pieni kommentti, saakos edelleen tehdä hakemistoja, vaikka ei täällä etukäteen julkista tekemisiään?

Minusta voidaan kyllä listata ne tiedostot, joista hakemistot puuttuvat, mutta se, että pitäisi varata
joku/jotkut hakemistot tehtäväksi saattaa luoda vain turhia paineita mahdollisille tekijöille ja luopuvat koko hommasta.

Annu

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja jani » 17.04.2010 09:12

Tarkoitus on, että "varaamalla" vältytään siltä, että samaa hakemistoa tekevät samaan aikaan kaksi eri ihmistä. Ei kenenkään tarvitse itse näitä varauksia tänne tehdä, ne voi ilmoittaa myös infoon, jolloin vaan merkkaamme, että tämä ja tämä hakemisto ovat työn alla. Jos varatun hakemiston teko ei muista kiireistä ym. onnistukaan, niin siitä voi aina laittaa viestiä, jotta joku toinen voi sen tehdä.

Kyllä hakemistoja saa tehdä edelleen varaamatta, mutta siinä on siis aina se päällekäisen työn riski.

Niin, ja toivottavasti jaksatte ilmoitella niitä puuttuvia hakemistoja tänne, se auttaa mahdollisia vapaaehtoisia näkemään, mitä hakemistoja on vielä tekemättä. :)
----- Jani Koski -----

Digitus
Viestit: 4
Liittynyt: 27.06.2010 16:23

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja Digitus » 29.06.2010 08:50

Kun havaitsen hakemistossa virheen, niin mikä olisi oikea menettely korjata se? Ei kait ole korrektia (onko edes mahdollista?) muitta mutkitta muuttaa tietoa (voihan käydä niin, että tulee "korjanneeksi" oikean tiedon vääräksi)? Kenelle asia/virhe pitäisi ilmoittaa? Kuinka saa yhteyden hakemiston laatijaan?

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja jani » 29.06.2010 09:11

Minä olen noita hakemistojen korjauksia laittanut nettiin aina kun muilta töiltä olen ehtinyt. Ne voi laittaa tulemaan joko infoon taikka sitten suoraan minulle osoitteeseen etunimi @ sukuhistoria.fi (etunimen tilalle tietenkin nimeni ja välit pois).
----- Jani Koski -----

Digitus
Viestit: 4
Liittynyt: 27.06.2010 16:23

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja Digitus » 30.06.2010 09:31

Entä kuinka voisi tavoittaa sen henkilön, joka on tietyn hakemiston tehnyt; tietojen vertailemiseksi?

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja jani » 30.06.2010 17:56

Hei,

Laita minulle viestiä ja kerro mistä hakemistosta on kyse niin otan häneen yhteyttä. :)
----- Jani Koski -----

Hannu Hellsten
Viestit: 1
Liittynyt: 14.10.2008 21:57
Paikkakunta: Helsinki, Rööperi

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja Hannu Hellsten » 20.10.2010 14:05

Onko jossain jotain ohjeistusta, miten noita hakemistoja voisi laatia?
Hannu H

Avatar
jani
Ylläpitäjä
Viestit: 1280
Liittynyt: 09.08.2006 00:16
Paikkakunta: San Jose

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja jani » 20.10.2010 23:40

Digitointi-ohjeissa on osio tallennuslomakkeelle:
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/d ... lomake.htm

Lomakkeita lähettäneille tiedoksi, että tulen käsittelemään ne kunhan olen saanut kaikki foorumi-rekisteröinnit aktivoitua ja uutta-listan ajan tasalle.
----- Jani Koski -----

ninaireene
Viestit: 179
Liittynyt: 01.09.2007 11:37

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja ninaireene » 21.07.2017 19:57

Nyt kun tämä on ilmeisen taaksejäänyttä aikaa, niin pitäisikö perustaa ketju tarkistusta ja hyväksyntää varten niille rippikirjasivuille, joihin jäsenet ovat tehneet hakemistoja?

Olen joskus talvella tehnyt Pajalan hakemistoja, ja ne ovat edelleen tarkistamatta. Täytyisi nääs korjata muutama kiritysvirre....

TKA
Viestit: 23
Liittynyt: 23.04.2017 14:15

Re: Alueen tarkoituksesta

Viesti Kirjoittaja TKA » 29.04.2018 14:16

Olen laitellut joitakin hakemistoja, kun olen etsiskellyt tiettyjä kyliä ja taloja rippikirjoista, joista hakemistot puuttuvat/ovat puutteellisia. Vastaan on tullut mm. se, että hakemistoa ei voi esim. täydentää, koska ylläpito ei ole tarkastanut/hyväksynyt aiemmin tehtyä hakemistoa. Tämä on sikäli harmillista, että sitten korjaukset/täydennykset jää tekemättä.

Järjestelmää voisi jotenkin muuttaa...

Toinen asia on, että hakemistot on tehtyt toisinaan "sinne päin", eikä kuten ohjeistuksessa pyydetään tekemään. Toisin sanoen hakemistot pitää tehdä, kuten ne (kylät, talot, nimet) rippikirjassa on, eikä esim. suomennella nimiä, jos rippikirjassa on ruotsinkieliset nimet tai kirjoittaa vaan joku osa (ei mainita kylää, mutta talo laitetaan hakemistoon, rippikirjan sivunumero jätetään laittamatta) vähän niin kuin omia tarpeita varten. Ainakin Soinin rippikirjojen joukossa on kaikenlaista sillisalaattia ja puutteita ynnä muuta yllin kyllin (joissain Soinin rippikirjoissa on ihan täydelliset hakemistot!).

Ymmärrän hyvin, ettei kukaan tee hakemistoja työkseen, mutta jokaiselle olevalle ja tulevalle sukututkijalle olisi paljon helpompaa harrastaa sukujen tutkimusta, kun perusasiat olisivat kunnossa.

Noh, tämä oli tällainen huomio, joka eteen tuli ja jolle voisi jotain joskus tehdä....

Vastaa Viestiin