Kantakortin tiedot

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
hilduri
Viestit: 14
Liittynyt: 11.05.2012 19:12

Kantakortin tiedot

Viesti Kirjoittaja hilduri » 06.03.2015 18:42

Sain Kansallisarkistosta isääni koskevan kantakortin. Onko kenelläkään tietoa siitä, miten korttiin merkityt henkilötiedot on lisätty? Onko ko. henkilö ne siihen ilmoittanut vai onko tiedot otettu esim. Virkatodistuksesta. Nyt kävi nimittäin niin, että korttiin oli merkitty isälleni neljä lasta, mutta kyllä meidän perheessä tietääkseni oli kolme lasta.

masaE
Viestit: 382
Liittynyt: 17.02.2014 13:04

Re: Kantakortin tiedot

Viesti Kirjoittaja masaE » 07.03.2015 18:09

Kantakortin ensi tiedot tulevat kutsunnoissa. Henkilökohtaisiin kohtiin, kuten aviosuhteet yms, lähin omainen, lasten lukumäärä, koulutus jne jne, ovat asevelvollisen antamia tietoja.

Kortin tietoja muutetaan ja lisätään ajan kuluessa vielä kertausharjoitukset läpikäytyä, kunnes "joutuu kolmannen luokan nostoväkeen".
Armeijassa korttia täyttää kirjuri annettujen ohjeiden ja tietojen mukaan mm kuntoisuusmerkit jne ja kotiutustiedot.
Ns. hyvin henkilökohtaiset tiedot antaa henkilö itse.

Mikäli ko kortti koskee sota-aikaa, saattaa olosuhteista johtuen siinä olla muitakin tietoja, ainakin joukko-osastot ja missä sotinut.

Uskoisin, että on paras varautua "ylimääräiseen" sisarukseen, mikäli ko isän seurakuntatietoja ei ole tarkoin selvitetty, esim perunkirjoituksen yhteydessä.
Tai sitten kirjuri armeijassa on summannut väärin!!

Itse olen ollut kirjoilla pääosin kahdella paikkakunnalla vanhempieni kanssa, mutta pikkupoikana asuimme kolmannessa kunnassa yli vuoden. Perunkirjoittaja haki sieltä todistuksen, "jottei löydy salalasta"!

Vastaa Viestiin