Suomennus apua kaipailen
Suomennus apua kaipailen
Hei!
Olen taas aivan ihmeissäni, kun 9 v tytön kohdalle on Hiskissä laitettu kuolinsyyksi Ihjäl skujeten. Tyttö on kuollut 12.8.1855 ja haudattu vasta 19.4.1856 Kärkölässä. Liittyykö tähän jokin ampumis tapaturma?
Kiitos Kärkölän rippikirjoista tekijöille!
Hyvää kevättä ja Vappua kaikille!
Liisa
Olen taas aivan ihmeissäni, kun 9 v tytön kohdalle on Hiskissä laitettu kuolinsyyksi Ihjäl skujeten. Tyttö on kuollut 12.8.1855 ja haudattu vasta 19.4.1856 Kärkölässä. Liittyykö tähän jokin ampumis tapaturma?
Kiitos Kärkölän rippikirjoista tekijöille!
Hyvää kevättä ja Vappua kaikille!
Liisa
Re: Suomennus apua kaipailen
Löysin netistä tällaisen käännöksen.
Ihjäl Skjuten och död funnen eli löydetty kuolleena ja läpiammuttuna
Ihjäl Skjuten och död funnen eli löydetty kuolleena ja läpiammuttuna
Kiitos avusta Anii!
Tuntuu kauhealta kohtalolta, mutta näin se varmasti on.
Terveisin Liisa
Tuntuu kauhealta kohtalolta, mutta näin se varmasti on.
Terveisin Liisa
Kiitos Micke tiedosta.
Kyllä se vaan tuo ampuminen kuolinsyyksi on uskottava, vaikka olisin jotain inhimillisempää toivonut.
Liisa
Kyllä se vaan tuo ampuminen kuolinsyyksi on uskottava, vaikka olisin jotain inhimillisempää toivonut.
Liisa
Samanlaista kuolinsyytä hämmästelin joskus itse, kun 5-vuotias sukulaispoika oli kuollut viimeistä edellisen vuosisadan vaihteen aikoihin ampumalla. Tuomiokirjoista selvisi, että poika oli löytänyt isänsä seinähyllylle kuivumaan jätetyn käsiaseen ja leikkinyt sillä kohtalokkain seurauksin. Poika oli painanut aseen vatsaansa vasten ja laukaissut. Luoti lävisti vatsan ja munuaisen ja poika kuoli parin tunnin kuluessa. Isää syytettiin käräjillä kuolemantuottamuksesta, mutta tapaturmaksi tapaus lopulta tuomittiin - ja olihan isä jo saanut rangaistuksensa.
Eli jos haluat enemmän tietoa tapahtuneesta, on paikallisen tuomiokunnan arkisto oikea paikka sitä etsiä. Melko varmasti tapahtunutta on puitu käräjillä.
Eli jos haluat enemmän tietoa tapahtuneesta, on paikallisen tuomiokunnan arkisto oikea paikka sitä etsiä. Melko varmasti tapahtunutta on puitu käräjillä.
Kiitos EevaH mielenkiinnosta kysymykseeni.
Olen senverran aloittelija ettei taitoni riitä tuomiokunnan arkistoja penkomaan, eikä riitä kielipääkä.
Joku tapaturma tuossakin on ollut, onko tyttö ollut marjassa tms ja toinen metsällä... arvailuja, kun hänet on haudattu vasta 8 kk kuluttua.
Terveisin Liisa
Olen senverran aloittelija ettei taitoni riitä tuomiokunnan arkistoja penkomaan, eikä riitä kielipääkä.
Joku tapaturma tuossakin on ollut, onko tyttö ollut marjassa tms ja toinen metsällä... arvailuja, kun hänet on haudattu vasta 8 kk kuluttua.
Terveisin Liisa