Sotaorpo
Sotaorpo
Äitini jäi sotaorvoksi toukokuussa 1918. Hän oli syntynyt Vaasassa 1909. Ilmeisesti häntä ei kastettu silloin (etsitty monesta paikasta viranomaisten avulla), joten syntymäpaikka ja -aika eivät ole varmat. Ensimmäinen löydetty merkintä on Valkealan lastenkirjassa 1910 - 1919. Siihen on myös merkitty hänen kuolleen 12/1908 tai 1/1909!! Tiedän, että hänen tätinsä Helsingissä otti hänet huostaansa syksyllä 1918. Tällöin äitini on kastettu Helsingissä. Äitini asui kuitenkin vuosina 1920-1921 eri osoitteessa kuin tätinsä. 1922 hän pääsi kasvattilapseksi hyvään perheeseen.
Kysymykset:
1. Millä perusteella hänet on merkitty kirkonkirjoihin Valkealassa, vaikkei oltu kastettu?
2. Millä perusteella hänet on merkitty kuolleeksi?
3. Minne sotaorvot joutuivat menetettyään vanhempansa, löytyisikö Valkealasta papereita?
Miten saisin tietää, missä hän on ollut vuodet 1920, 1921? Tarkka osoite on tiedossa, mutta Helsingin osoitetoimistosta ei löydy tietoa osoitteen perusteella.
5. Minulla on lastensuojelulautakunnan päätös kasvattilapseksi ottamisesta vuodelta 1922, mutta mistä virastoista etsisin tietoa vuosista 1918 sekä 1920-1921.
6. Mistä löytyy tietoa kouluista, joita hän on käynyt?
Olen lukenut useita kirjoja sotaorvoista, mutta en ole löytänyt prosessia, kuinka viranomaiset ovat asiaa hoitaneet. Kaikki tieto on tervetullutta, kiitos!
En ole halunnut yksilöidä äitiäni tarkemmin, koska kysymykseni ovat mielestäni yleisluontoisia.
Kysymykset:
1. Millä perusteella hänet on merkitty kirkonkirjoihin Valkealassa, vaikkei oltu kastettu?
2. Millä perusteella hänet on merkitty kuolleeksi?
3. Minne sotaorvot joutuivat menetettyään vanhempansa, löytyisikö Valkealasta papereita?
Miten saisin tietää, missä hän on ollut vuodet 1920, 1921? Tarkka osoite on tiedossa, mutta Helsingin osoitetoimistosta ei löydy tietoa osoitteen perusteella.
5. Minulla on lastensuojelulautakunnan päätös kasvattilapseksi ottamisesta vuodelta 1922, mutta mistä virastoista etsisin tietoa vuosista 1918 sekä 1920-1921.
6. Mistä löytyy tietoa kouluista, joita hän on käynyt?
Olen lukenut useita kirjoja sotaorvoista, mutta en ole löytänyt prosessia, kuinka viranomaiset ovat asiaa hoitaneet. Kaikki tieto on tervetullutta, kiitos!
En ole halunnut yksilöidä äitiäni tarkemmin, koska kysymykseni ovat mielestäni yleisluontoisia.
Re: Sotaorpo
Onko varma, että on kysymys samasta ihmisestä? Vai pelkästään samannimisestä?
Re: Sotaorpo
https://webpages.tuni.fi/sochistoria/suomi80/art9.htm
Tiivistelmää aiheesta. Orpous jakaantui siis osapuolien välillä suhteessa 90-10. Todennäköisyyden mukaan tässä siis puhutaan nk. punaorvoista.
Tiivistelmää aiheesta. Orpous jakaantui siis osapuolien välillä suhteessa 90-10. Todennäköisyyden mukaan tässä siis puhutaan nk. punaorvoista.
Re: Sotaorpo
Yleisiä taustoituksia asiaan... Onko tiedossa orpoutumisen tarkempi ajankohta, sodan alun ja syksyn 1918 välillä siis?
Sotaorpojen lukumäärästä ja huollosta
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanom ... poa&page=1
"Sotaorpohuoltoloista"
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanom ... jen&page=3
Sosialinen aikakauskirja 1919
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikak ... sta&page=5
1920 Tässä erotellaan ainakin päivähuoltolat ja lastenkodit (mm. s. 608)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikak ... 705?page=3
Sotaorpojen lukumäärästä ja huollosta
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanom ... poa&page=1
"Sotaorpohuoltoloista"
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanom ... jen&page=3
Sosialinen aikakauskirja 1919
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikak ... sta&page=5
1920 Tässä erotellaan ainakin päivähuoltolat ja lastenkodit (mm. s. 608)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikak ... 705?page=3
Re: Sotaorpo
Hei!
Yritän vastata jotain kysymyksiisi.
1. Tuolloin ei ollut vielä siviilirekisteriä, joten kirkkoon kuulumattomatkin ihmiset olivat kirkonkirjoissa.
2. Onko varmaa että kyse on kuolinmerkinnoistä? On aika erikoista, että olisi merkitty kuolleeksi ennen syntymäänsä.
3. Lapsi on saatettu jättää tai jäänyt naapureiden hoiviin. Ei ole välttämättä ollut missään orpokodissa.
4. Osoitteen perusteella voisi löytyä henkikirjoista. Ei siis ole asunut tätinsä luona?
5. Jos päätöksessä ei lue mistä hän tulee (tädin luota, lastenkodista tms) voi olla vaikea selvittää
6. Yleensä lapset kävivät lähintä kansakoulua. Jos tietää asuinpaikat, niin koulutkin selviävät.
Yleistä taustatietoa tietojen etsintään.
1900-luvun alussa ihmiset muuttivat usein työn perässä pitkiäkin matkoja, eikä silloin aina otettu muuttotodistusta seurakunnasta. Siksi saattaa olla haastavaa löytää kaste-, vihki- tai kuolinmerkintöjä. Tuohon aikaan myös vasemmistopiireissä yleistyi ajatus olla vapaa kirkon vallasta, eikä välttämättä käyty vihillä tai kastettu lapsia. Tässä tapauksessa täti ilmeisti tiesi Lapsen kastamattomaksi ja kastatti hänet Helsingissä. Tästä eteenpäin siis pitäisi olla Helsingin kirjoissa.
Valkealan lastenkirjassa pitäisi näkyä vanhempien nimet. Vanhemmat taas yleensä löytyvät vastaavasta kohdasta rippikirjasta. Heitä seuraamalla pitäisi löytyä tieto mistä ja milloin he ovat paikkakunnalle muuttaneet. Mahdollisesti jopa muuttotodistus, jossa on perheen tiedot. Lastenkirjasta pitäisi näkyä myös muutto Helsinkiin.
Marinka
Yritän vastata jotain kysymyksiisi.
1. Tuolloin ei ollut vielä siviilirekisteriä, joten kirkkoon kuulumattomatkin ihmiset olivat kirkonkirjoissa.
2. Onko varmaa että kyse on kuolinmerkinnoistä? On aika erikoista, että olisi merkitty kuolleeksi ennen syntymäänsä.
3. Lapsi on saatettu jättää tai jäänyt naapureiden hoiviin. Ei ole välttämättä ollut missään orpokodissa.
4. Osoitteen perusteella voisi löytyä henkikirjoista. Ei siis ole asunut tätinsä luona?
5. Jos päätöksessä ei lue mistä hän tulee (tädin luota, lastenkodista tms) voi olla vaikea selvittää
6. Yleensä lapset kävivät lähintä kansakoulua. Jos tietää asuinpaikat, niin koulutkin selviävät.
Yleistä taustatietoa tietojen etsintään.
1900-luvun alussa ihmiset muuttivat usein työn perässä pitkiäkin matkoja, eikä silloin aina otettu muuttotodistusta seurakunnasta. Siksi saattaa olla haastavaa löytää kaste-, vihki- tai kuolinmerkintöjä. Tuohon aikaan myös vasemmistopiireissä yleistyi ajatus olla vapaa kirkon vallasta, eikä välttämättä käyty vihillä tai kastettu lapsia. Tässä tapauksessa täti ilmeisti tiesi Lapsen kastamattomaksi ja kastatti hänet Helsingissä. Tästä eteenpäin siis pitäisi olla Helsingin kirjoissa.
Valkealan lastenkirjassa pitäisi näkyä vanhempien nimet. Vanhemmat taas yleensä löytyvät vastaavasta kohdasta rippikirjasta. Heitä seuraamalla pitäisi löytyä tieto mistä ja milloin he ovat paikkakunnalle muuttaneet. Mahdollisesti jopa muuttotodistus, jossa on perheen tiedot. Lastenkirjasta pitäisi näkyä myös muutto Helsinkiin.
Marinka
Re: Sotaorpo
Hyviin kommentteihisi lisäisin, että myös lasten osalta todellinen asuinpaikka voi olla ihan eri kuin kirjoillaolopaikka. Lisäksi tuohon aikaan oli aika yleistä että orpolasten virallinen huoltaja ja kasvattaja olivat eri henkilöitä.
Jos/kun orvoksi jääneelle lapselle on määrätty huoltaja, päätöksen voisi löytää käräjien ilmoitusasioista. Enemmän aineistoa voisi olla huoltolautakunnan tai köyhäinhoitolautakunnan papereissa eli kunnan arkistossa.
Re: Sotaorpo
Näin niitä virheitä tulee, vaikka tarkastin monta kertaa.
Kohta 2. Merkitty kuolleeksi 12/1918 tai 1/1919, näin lukee lastenkirjassa.
Kohta 4. Tädillä on ollut eri osoite kuin äidilläni vuosina 1920 ja 1921.
Kohta 5. Juuri selvisi lastensuojelulautakunnan papereista, että siellä on merkintä Kullatorp ( näyttää kuin lukisi Kulletorp), eli viitannee että äitini olisi otettu kasvatiksi Oulunkylän lastenkodista.
Isovanhempien historia on tiedossa, myös Valkealan lastenkirjassa heidät on mainittu. Suurin ongelma on siinä, että digitoidut kirkonkirjat loppuvat monessa seurakunnassa tuonne 1900-luvun alkuun, etenkin kun perhe oli liikkuvaa sorttia.
Kiitokset kaikista hyvistä tiedoista, lisääkin vastaanotetaan - tutkiminen jatkuu.
Kohta 2. Merkitty kuolleeksi 12/1918 tai 1/1919, näin lukee lastenkirjassa.
Kohta 4. Tädillä on ollut eri osoite kuin äidilläni vuosina 1920 ja 1921.
Kohta 5. Juuri selvisi lastensuojelulautakunnan papereista, että siellä on merkintä Kullatorp ( näyttää kuin lukisi Kulletorp), eli viitannee että äitini olisi otettu kasvatiksi Oulunkylän lastenkodista.
Isovanhempien historia on tiedossa, myös Valkealan lastenkirjassa heidät on mainittu. Suurin ongelma on siinä, että digitoidut kirkonkirjat loppuvat monessa seurakunnassa tuonne 1900-luvun alkuun, etenkin kun perhe oli liikkuvaa sorttia.
Kiitokset kaikista hyvistä tiedoista, lisääkin vastaanotetaan - tutkiminen jatkuu.