Tammelan rippikirjassa lukee Mustialan voutioppilaan Gustav Anderssonin kohdalla (sivun 21. rivi) ikäänkuin "Skytta !" , Pienellä epäselvällä lukee myös luultavasti Grönroos, eli silloin hän otti tuon sukunimen käyttöön.
-Mitä ihmeellistä tuo "ampuminen" voisi olla ? Saisiko joku paremmin selvää tai osaisiko selittää ?
-Muuttotiedoista en myös ymmärrä, ihan kuin lukisi Riga stad. Kolmisen vuotta myöhemmin hän löytyy Espoosta, mutta vielä ei ole tietoa missä hän on välillä ollut.
Lukuapua "skytta" tms. rippikirjassa
"skytta"
Linkki unohtui, tässä.http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/ ... 16/455.htm
"skytta"
Tämä Gustaf on muuttokirjan mukaan lähtenyt Tammelaan Joentaan Leppälahdesta, syntynyt hän on Launoisten Oinolassa; välivaiheista en tiedä.
-Epäilyksiä jostakin erityisestä lisää se, että hän on koulun jälkeen lähtenyt Janakkalan Hitis-kylästä kesken vuoden palveluspaikastaan ja tähän mahdollisesti liittyvät merkinnät rippikirjassa silloin ja vielä 5-6 vuotta myöhemmin. (näissä skyldig-sana on minusta selvä, epäselvää on mihin. Näitä olen katsonut TMA:ssa).
Tämmöiset erikoisuudet toki kiinnostavat. Ehkä josssakin ripitysluettelossa olisi ?
-Epäilyksiä jostakin erityisestä lisää se, että hän on koulun jälkeen lähtenyt Janakkalan Hitis-kylästä kesken vuoden palveluspaikastaan ja tähän mahdollisesti liittyvät merkinnät rippikirjassa silloin ja vielä 5-6 vuotta myöhemmin. (näissä skyldig-sana on minusta selvä, epäselvää on mihin. Näitä olen katsonut TMA:ssa).
Tämmöiset erikoisuudet toki kiinnostavat. Ehkä josssakin ripitysluettelossa olisi ?
Vahvasti näyttää menneen Riikan kaupunkiin vuonna 1854, muuttokirjan numero 75 tai 95.
Launosten talon nimi on Oinaala. Janakkalassa on Hiiden kylä, Iso-Hiiden mansikkatila (kartano) toimii siellä nykyisinkin, ehkä netistäkin löytyy.
Viime aikoina olen käyttänyt kuntien ja kaupunkien opaskarttoja: aika monta vanhaa kylännimeä sieltä vieläkin löytyy, kun ottaa sopivan zoomauksen käyttöön. Heinolaa tässä katselin sitä kautta opettelin, samoin Kuopiota.
Launosten talon nimi on Oinaala. Janakkalassa on Hiiden kylä, Iso-Hiiden mansikkatila (kartano) toimii siellä nykyisinkin, ehkä netistäkin löytyy.
Viime aikoina olen käyttänyt kuntien ja kaupunkien opaskarttoja: aika monta vanhaa kylännimeä sieltä vieläkin löytyy, kun ottaa sopivan zoomauksen käyttöön. Heinolaa tässä katselin sitä kautta opettelin, samoin Kuopiota.