Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Mummon ja lapsenlapsen hautaus
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/ ... 01&pnum=34
Pohdituttaa vieläkin isomummon anopin Anna Andersintyttären ja hänen lapsenlapsensa Eric Gustafin hautauspäivä, vuodelta 1867.
Toki tiedän, että on olleet nälkävuodet meneillään.
Tässä sivustolla näkyy ensin Ericin kuolema (virheellinen ikä, oikeasti hän oli vuoden ja 2 kk) 25.3.1867 kuollut - ja hänen mummonsa Anna - kuollut 24.4.1867 slaagiin.
Hautauspäivä heillä 7.7. vasta. Muilla haudatuilla en näe noin pitkää viivettä. Sukutarina kyllä kertoo, että samassa paikassa (lapsuudenkodissani) oli pidetty häät 21.6.1867 - koska aiemmin ei voinut - sillä talon vanha emäntä Anna ei hyväksynyt tulevaa miniäänsä.
Mutta siltikin - aika kauan on vainajat odottaneet hautausta.
Pohdituttaa vieläkin isomummon anopin Anna Andersintyttären ja hänen lapsenlapsensa Eric Gustafin hautauspäivä, vuodelta 1867.
Toki tiedän, että on olleet nälkävuodet meneillään.
Tässä sivustolla näkyy ensin Ericin kuolema (virheellinen ikä, oikeasti hän oli vuoden ja 2 kk) 25.3.1867 kuollut - ja hänen mummonsa Anna - kuollut 24.4.1867 slaagiin.
Hautauspäivä heillä 7.7. vasta. Muilla haudatuilla en näe noin pitkää viivettä. Sukutarina kyllä kertoo, että samassa paikassa (lapsuudenkodissani) oli pidetty häät 21.6.1867 - koska aiemmin ei voinut - sillä talon vanha emäntä Anna ei hyväksynyt tulevaa miniäänsä.
Mutta siltikin - aika kauan on vainajat odottaneet hautausta.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 26.03.2017 16:49
Re: Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Jos ottaa Hiskistä Laukaan kuolleet 1867 ja vähän pyörittelee numeroita, niin siellä on yleisin kuolin- ja hautauspäivien ero jossakin 12 päivän paikkeilla, mutta myös 20-40 päivää on normaalin näköinen ero joillakin ja yksittäisiä suurempiakin jopa yli 100 pv.
En tiedä mistä johtuu, mutta havaitsemasi tapaus ei ole ainoa.
En tiedä mistä johtuu, mutta havaitsemasi tapaus ei ole ainoa.
Re: Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Hajanaisia ajatuksentynkiä.
Pappisluettelossa löydettävissä tuolloin vain(?) seuravat henkilöt.
Ylimääräiset papit:
Isak Alexis Wallenius, sijaiskirkkoherra (1863-68)
Frans Karl Otto Vilhelm Winter, armovuodensaarnaaja (1866-68)
Eikö lienyt levotonta aikaa yleensäkin, oliko seurakunnalla toimihenkilöitä hoitamaan hautausta normaalitahtiin ja säännöllisyydellä? Tietysti luulisi sitten kuitenkin järjestyksessä mentävän. Oliko hautuumaalla tilaa? Onko kuolleisuuden vaihtelua katseltu vuosia eteen ja taakse? Onhan nuo aikamoisia viiveitä todella.
EDIT: Näkyy 1868 kevät-kesällä olleen kuolleisuus sielläkin selvästi korkeimmalla, tai ainakin sitten vuoden 1866.
Jotain Suomen sodan aikoja kun joillain paikkakunnilla katsoo, niin siellä on sivukaupalla etenkin punatautiin kuolleita, ihan varmasti oli ihan mekaaninenkin ongelma.
Pappisluettelossa löydettävissä tuolloin vain(?) seuravat henkilöt.
Ylimääräiset papit:
Isak Alexis Wallenius, sijaiskirkkoherra (1863-68)
Frans Karl Otto Vilhelm Winter, armovuodensaarnaaja (1866-68)
Eikö lienyt levotonta aikaa yleensäkin, oliko seurakunnalla toimihenkilöitä hoitamaan hautausta normaalitahtiin ja säännöllisyydellä? Tietysti luulisi sitten kuitenkin järjestyksessä mentävän. Oliko hautuumaalla tilaa? Onko kuolleisuuden vaihtelua katseltu vuosia eteen ja taakse? Onhan nuo aikamoisia viiveitä todella.
EDIT: Näkyy 1868 kevät-kesällä olleen kuolleisuus sielläkin selvästi korkeimmalla, tai ainakin sitten vuoden 1866.
Jotain Suomen sodan aikoja kun joillain paikkakunnilla katsoo, niin siellä on sivukaupalla etenkin punatautiin kuolleita, ihan varmasti oli ihan mekaaninenkin ongelma.
Re: Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Kiitos ajattiojriK ja Hapero!
Enpä ole huomannut noin pitkää kuin 100 päivää - mutta kiinnitinkin huomion vain suppealla ajalle Laukaassa,kevät 1867.
Tietysti digiarkistosta voisi löytyä tietoa millainen oli säätila - olen käsittänyt että nälkävuosina oli juhannuksesta alkaen lunta uudelleen?
Häät edellisenä kuuna vieneet varoja? Kunpa voisi päästä aikaraketilla näkemään - kiehtova ajanjakso ja surullinen.
Isopappani - joka tuolloin oli rapiat 2 vee ja pääsi viimein isänsä kotiin - ei ehtinyt nähdä pikku Ericiä.
Sain muuten DNA:llakin varmuuden että isoisopapan vahva käsitys isyydestään oli totta.
Enpä ole huomannut noin pitkää kuin 100 päivää - mutta kiinnitinkin huomion vain suppealla ajalle Laukaassa,kevät 1867.
Tietysti digiarkistosta voisi löytyä tietoa millainen oli säätila - olen käsittänyt että nälkävuosina oli juhannuksesta alkaen lunta uudelleen?
Häät edellisenä kuuna vieneet varoja? Kunpa voisi päästä aikaraketilla näkemään - kiehtova ajanjakso ja surullinen.
Isopappani - joka tuolloin oli rapiat 2 vee ja pääsi viimein isänsä kotiin - ei ehtinyt nähdä pikku Ericiä.
Sain muuten DNA:llakin varmuuden että isoisopapan vahva käsitys isyydestään oli totta.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 26.03.2017 16:49
Re: Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Vähän jo alkuperäisen aiheen sivusta,
mutta näillä on 61-157 pv eroa kuoleman ja hautauksen välillä Laukaan 1867 kuolleissa. Ylimmäisellä 61 alimmaisella 157.
Petruma Jaakkola Kbp 567 Torpare enkling Erik Jakobsson
Leppävesi Vihtataipale Kbp 285 Torpare enka Anna Andersdotter
Haapavatia Saarikko p 335 Bonde Enka Lena Pietiläin
Kuusvesi Riuttalaks Kbp 143 Torparefar gift Maria Henriksdr
Leppävesi Heikkilä No 7 Kbp 224
Lievestuori Rantala Bbp 317 Inhysings b
Laukkavirta Eerola Bbp 168 Bde b
Petruma Karlvik Kbp 564 Snickare enka Stina Sandelin
mutta näillä on 61-157 pv eroa kuoleman ja hautauksen välillä Laukaan 1867 kuolleissa. Ylimmäisellä 61 alimmaisella 157.
Petruma Jaakkola Kbp 567 Torpare enkling Erik Jakobsson
Leppävesi Vihtataipale Kbp 285 Torpare enka Anna Andersdotter
Haapavatia Saarikko p 335 Bonde Enka Lena Pietiläin
Kuusvesi Riuttalaks Kbp 143 Torparefar gift Maria Henriksdr
Leppävesi Heikkilä No 7 Kbp 224
Lievestuori Rantala Bbp 317 Inhysings b
Laukkavirta Eerola Bbp 168 Bde b
Petruma Karlvik Kbp 564 Snickare enka Stina Sandelin
Re: Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Kiitos ajattiojriK - mutta Stina Sandelinin hautauspäivämerkinnässä on virhe - hänet on haudattu 23.6.1867. Eli noin kk kuolemasta. Laitankin korjausmerkinnän samantien.
Re: Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Olisiko osasyy voinut olla maantieteellinen? Kevättalvella matka oli ehkä vaarallinen saattajillekin. Kaikki olivat heikkoja, kun ruokaa ei ollut.
En tunne Laukaan kyliä, mutta jos matka oli pitkä maateitse, piti odottaa että pääsisi vesiteitse.
Albert Edelfelt (1854-1905), Lapsen ruumissaatto (1879); https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lapsen_ruumissaatto
Terv. Birgit S.
Re: Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Kiitos Birgit S. Matka ei ollut pitkä eikä vesireittejä.
Itse mietin näitä; ehkä mummo koki raskaana lapsenlapsen kuoleman (kk ennen omaansa) - he nimittäin asuivat samassa taloudessa. Sai slaagin - ei heti kuollut(?) - ja kun kuoli (perhe päättänyt kenties yhdistää slaagin saaneen mummon hautajaiset ja pienokaisen hautajaiset jo heti kun nämä tapahtuivat) - olivat kauan kaivatut häät lähellä.
Ajattelivat siirtää sen yli - kesä ehkä viileä ja ruumiit siellä aitassa (tuskin ruumishuoneella pidettäisiin niin kauan). Päivä 7.7.1867 on ollut sunnuntai.
Itse mietin näitä; ehkä mummo koki raskaana lapsenlapsen kuoleman (kk ennen omaansa) - he nimittäin asuivat samassa taloudessa. Sai slaagin - ei heti kuollut(?) - ja kun kuoli (perhe päättänyt kenties yhdistää slaagin saaneen mummon hautajaiset ja pienokaisen hautajaiset jo heti kun nämä tapahtuivat) - olivat kauan kaivatut häät lähellä.
Ajattelivat siirtää sen yli - kesä ehkä viileä ja ruumiit siellä aitassa (tuskin ruumishuoneella pidettäisiin niin kauan). Päivä 7.7.1867 on ollut sunnuntai.
Re: Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Olot oli todella tiukat ainakin moniaalla, oletettavasti rennommastakin lehdistöstä havaittu lause pätee: "Vuonna 1867 kesäkuussa oli monin paikoin rekikelit ja järvet jäässä, ja kylvöihin päästiin joissakin paikoissa vasta juhannuksen jälkeen."
Viive on niin suuri, että tekee mieli ajatella ihan muiden hankkeiden vieneen absoluuttisen kaiken voiman ja huomion. Kai hautaus jotain maksoikin.
Oli sää mikä tahansa, kyllä lämpötila kesällä "reilusti" plussan puolella on ollut ja eiköhän siitä melkoisia ongelmia väliaikaissäilytyksen kanssa nopeasti tule. Kirjaukset on myös niin epäkronologisia, että tiedon kulku oli kohdakkoin aika hidasta, vaikka tuskinpa poikkeuksellisen tahmeata. Yhtenä merkintänä epäilevä luonteeni ajattelisi aina ensin kirjausvirhettä, mutta kun ei. Tietysti jos toiseen on merkattu väärin ja sitten samassa rytäkässä toinenkin, ei ole vaikeata sinänsä nähdä ja kuvitella olosuhteita, joissa erinäinen hajamielisyys tekee tepposia numeroissakin, varsinkin jos välissä on jokin lippu tai lappu, jolta kopioidaan. Ongelmana kuitenkin opettavainen, koska pakottaa ajattelemaan olosuhteita yleensäkin. Ajallinen etäisyys myös pakottaa laajentamaan mahdollisen rajoja omassa ajattelussa.
Viive on niin suuri, että tekee mieli ajatella ihan muiden hankkeiden vieneen absoluuttisen kaiken voiman ja huomion. Kai hautaus jotain maksoikin.
Oli sää mikä tahansa, kyllä lämpötila kesällä "reilusti" plussan puolella on ollut ja eiköhän siitä melkoisia ongelmia väliaikaissäilytyksen kanssa nopeasti tule. Kirjaukset on myös niin epäkronologisia, että tiedon kulku oli kohdakkoin aika hidasta, vaikka tuskinpa poikkeuksellisen tahmeata. Yhtenä merkintänä epäilevä luonteeni ajattelisi aina ensin kirjausvirhettä, mutta kun ei. Tietysti jos toiseen on merkattu väärin ja sitten samassa rytäkässä toinenkin, ei ole vaikeata sinänsä nähdä ja kuvitella olosuhteita, joissa erinäinen hajamielisyys tekee tepposia numeroissakin, varsinkin jos välissä on jokin lippu tai lappu, jolta kopioidaan. Ongelmana kuitenkin opettavainen, koska pakottaa ajattelemaan olosuhteita yleensäkin. Ajallinen etäisyys myös pakottaa laajentamaan mahdollisen rajoja omassa ajattelussa.
Re: Mummon ja lapsenlapsen hautaus
Kiitos Hapero - mummon ja lapsenlapsen kuolinpäivissä kuitenkin tasan kk ero.
Joten uskoisin heidät vain haudatun käytännöllisesti samaan hautaan samana päivänä vaikkakin todella kauan kuolemasta. Ja tosiaan joissakin Laukaan kuolleissa on tuolta ajalta viivettä - todella harvoissa kuitenkin. Omassa vuosisataisessa suvussa tämä ainut tapaus.
Yritin katsoa myös Vihtataipaleen rippikirjaa samalta ajalta -ei selittävää.
Virheistä; HisKissä niitä tuppaa olemaan enemmän. Kuten tuo Sandelinin tapaus osoitti, merkittävä ero oikeaan hautauspäivään.
Joten uskoisin heidät vain haudatun käytännöllisesti samaan hautaan samana päivänä vaikkakin todella kauan kuolemasta. Ja tosiaan joissakin Laukaan kuolleissa on tuolta ajalta viivettä - todella harvoissa kuitenkin. Omassa vuosisataisessa suvussa tämä ainut tapaus.
Yritin katsoa myös Vihtataipaleen rippikirjaa samalta ajalta -ei selittävää.
Virheistä; HisKissä niitä tuppaa olemaan enemmän. Kuten tuo Sandelinin tapaus osoitti, merkittävä ero oikeaan hautauspäivään.