Tarkoitin siis, että FS:n ja sanomalehtijuttujen Antti voi erinomaisen todennäköisesti olla aivan joku muu, eikä välttämättä sama niissäkään. Varsinkin noilla suomalaisalueilla melko takuulla oli aikojen kuluessa muutamakin Antti Sinkkonen, koska nimi on kuitenkin suhteellisen yleinen. FS:n Antti on toki voinut seilata esim. Thunder Baysta Duluthiin, jos on Minnesotan suomalaisalueet ollut mielessä, tosin kaipa sitä maantietä pitkin olisi päässyt yhtä lailla rajan yli, ehkä tuossa vaiheessa oli kätevintä vesitse.
Siirtolaisuusinstituutin hakua tässä suoraviivaisuuden tähden kaipaisi, mutta ei se palvelu halpa ole. Eikä takaa tulosta, mutta on siellä ne pari Antti Sinkkosta matkustajaluetteloissa ja yksi passinhakija, joka luultavasti sama tai toinen noista. Enempää ei ilmaiseksi näe. Voihan tuo löytyä jostain kuluittakin, mutta työmäärä helposti nousee jyrkästi. Jossakin laiva sitten on tullut maihinkin, jolloin voisi löytyä papereita. Saattanut seilata suoraan Quebeciin vielä tuossakin vaiheessa, tai Bostoniin, kun ei tosiaan Ellis Islandilla New Yorkissa tuntuisi olevan, mutta näissä on nuo ihmeellisten kirjoitusasujenkin mahdollisuudet aina. Olikohan mies muurari jo sinne mennessä, vaikka eipä se paljoa lisää vihjaa.
EDIT: S-instituutin haussa kun etsii vain Sinkkosen nimellä, saa esiin tiedon, että passiluettelossa on Antti HEIKINPOIKA Sinkkonen, joka voi olla se Antti Sinkkosen nimellä löydetty, mutta takuuvarmaa ei liene, edelleen on ne matkustajauetteloiden mahdolliset Antit.
Esimerkiksi tuota tutkimalla voi löytyä lisää tietoa, että olisiko Amerikan kävijä hän(kin)...
https://www.geni.com/people/Antti-Sinkk ... 0229883969
Ainakin tuossa 1903 Henkikirjassa (Kontiolahti 37, Jussila) mainittu Antti Heikinpoika merkinnällä "Ameriikassa"!
https://digihakemisto.net/item/17286918 ... 374203/668
Näiden Parikkalan Sinkkosten lähistöltä Koitsanlahdelta on ainakin yksi Adolf Sinkkonen myös ollut Amerikassa (ainakin) siinä 1921-22 vaiheilla, eikä häntä edes löydy S-instituutin haulla (ellei ole toisella etunimellä tms. siellä). 1923 henkikirja on jo Simpeleen "puolelta", kun silloin tuo erotettiin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Simpele
"Simpeleen kunta muodostettiin Parikkalan kunnasta irtautuneiden Kivijärven ja Änkilän kylien ympärille. Näiden kylien lisäksi pieni osa Koitsanlahden kylästä tuli kuulumaan perustettuun Simpeleen kuntaan, joka aloitti toimintansa vuoden 1923 alusta. Aiemmin Simpeleen seurakunta oli eronnut Parikkalan seurakunnasta ja aloittanut itsenäisenä seurakuntana 1.5.1922, joka johti luonnollisesti myös itsenäisen kunnan perustamiseen."
https://siirtolaisrekisteri.siirtolaisu ... tuutti.fi/
Sielläpä kerrotaankin, että passiluetteloissa: "Viipurin lääni, Amerikkaan menneet, vuodet 1906–1909"
Ja että yleensäkin tallentamatta on vielä arviolta yli 100 000 tietuetta.
https://siirtolaisuusinstituutti.fi/ain ... ututkimus/
Rataverkko näyttää noihin aikoihin semmoiselta, että Parikkalasta saatettiin herkästi matkustella Viipurin kautta, Helsinkiin tai Hankoon asti, jos Suomen Höyrylaiva Osakeyhtiö (SHO) oli liikennöijä Englantiin asti. Tai ehkä esim. Göteborgista on menty suoraan valtameren yli, kuten omassa suvussani v. 1920, pitää vähän vilkuilla niitä rekistereitä vielä tarkemmin.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... opulla.jpg