Kadonneet isoisän vanhemmat

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
JoukoOivanpoika
Viestit: 3
Liittynyt: 03.06.2013 20:41

Kadonneet isoisän vanhemmat

Viesti Kirjoittaja JoukoOivanpoika » 15.06.2013 13:35

Isäni kuoltua 2010 tuli tarve selvittää omia juuria, isä ei niistä asioista juurikaan puhunut.
Hiskin avulla saimmekin paljon selville, mm. sen että isän suku oli asunut ainakin 1700 luvulta lähtien Tammelan Riihivalkamassa.
Se oli tavallaan yllätys, sillä isäni isä muutti 1900-luvun alussa menetettyyn Karjalaan, jossa oma isänikin syntyi,
ja kun molemmat vanhempani olivat Karjalan evakoita, olin pitänyt itseäni karjalaisena, mutta olinkin siis juuriltani
hämäläis-karjalainen.

Tutkimuksessani en pääse selvyyteen, minne "katosivat" isäni isän vanhemmat; Anders Johansson Nieminen, entinen Yrjälä, syntyi 18.2.1856 Tammelassa, myöhemmissä kirjoissa nimi suomalaisittain Antti Nieminen ja hänen vaimonsa Anna Gustava Mattsdr Nieminen, omaa sukua Fort, syntyi 12.11.1856 Jokioisissa (vuoden 1847 rippikirjassa syntymäaika muuttuu 12.11.1857).
Hekin muuttivat vuonna 1900 Karjalaan Pälkjärvelle, mutta tulivat takaisin Tammelaan 1901, josta löysin merkinnän Hiskistä:
http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi+t6553493 (Annan oma sukunimi kirjattu siinä väärin Fast, oikea Fort).

Kysely Tammelan seurakuntaan toi tiedon, että Antti ja Anna siirtyivät Forssan kirkonkirjan sivulle 1443/v. 1910, jolloin Kuhalan kylän kirjat siirretty Forssaan. Siihen jäljet päättyvät minun kyvyilläni ja tietolähteilläni täysin.
Kiinnostaisi suuresti tietää Antin ja Annan myöhemmät vaiheet ja kuolinajat, sekä minne heidät on haudattu.

Laitan vielä loppuun linkit Antin ja Annan vanhimman pojan Kalle Oskarin eli isänisäni syntymään ja Antin ja Annan vihkitietoihin, jotka löysin sattumoisin netistä, Hiskistä en niitä löytänyt:
http://hiski.genealogia.fi/hiski/4kkh1k
https://familysearch.org/search/record/ ... %A4l%C3%A4~

Olisin erittäin kiitollinen, jos saisin vinkkejä kaipaamiini tietoihin.
terveisin Jouko Oivanpoika

JoukoOivanpoika
Viestit: 3
Liittynyt: 03.06.2013 20:41

Re: Kadonneet isoisän vanhemmat

Viesti Kirjoittaja JoukoOivanpoika » 15.06.2013 19:45

Hei ja kiitos paljon linkeistä. En ole valitettavasti liittynyt mihinkään yhdistyksiin, joten en näe noiden linkkien sisältöä.

Andersin vanhemmat olivat Johan Jacobsson Yrjälä ja Eva Lisa Anderstdotter Ryhtä, tässä heidän vihkimisensä:
Vihitty Kylä Talo Mies Vaimo Kylä Talo
11.7.1848 Riihiwalk. Antila Bd.s. Johan Jacobsson Rusth.dr. Eva Lisa And.dr. Kallio Rychtä
Heistä olen Hiskistä löytänyt vain lasten syntymät, en kuolintietoja.

Andersin isä Johan oli löytämieni tietojen mukaan viimeinen isieni linjassa, joka isännöi Riihivalkaman taloa (jonka nimi on Hiskin asiakirjoissa välillä Antila, Anttila tai Yrjälä). Tila meni vanhimmalle pojalle Josefille, ja Anders lähti kiertelemään renkinä ympäri Tammelaa. Avoiduttuaan Anna Gustavan kanssa (joka oli kotoisin Jokioista, mutta se onkin ainoa tieto mitä hänestä lasten syntymän lisäksi olen löytänyt) Antti saa vahimman poikansa Karl Oskarin, joka siis on isäni isä, alla Kallen syntymä:
syntynyt kastettu Talo Isä Äiti Lapsi
12.12.1880 12.12.1880 Wiksbergs gårds p.8 statkarlen Anders Johansson Anna Gustafva Fort 23 Karl Oskar

Isänisäni Karl Oskar eli Kalle Oskari Nieminen muutti Tuupovaaran seurakuntaa 1907 ja sieltä edelleen Pälkjärvelle Karjalaan.
Karjalassa Anders ja Anna Gustava siis kävivät kääntymässä lastensa kanssa 1900-1901, mutta palasivat Tammelaan ja tuohon Forssan kirjoille siirtymiseen 1910 jäljet siis päättyvät.

Kiitollisuudella otan vastaan, jos jollakin on tiedon murusia Antin ja Anna Gustavan myöhemmistä vaiheista.
terv JoukoOivanpoika

Kerttu
Viestit: 4
Liittynyt: 28.11.2013 14:01

Re: Kadonneet isoisän vanhemmat

Viesti Kirjoittaja Kerttu » 02.12.2013 18:01

Hei JoukoOivanpoika.

Uskoisin että minulla on vastaus: Omien tietojeni mukaan Anna Gustava Nieminen, os Forth, kuoli 21.4.1929 Kiteellä ja Antti Nieminen puolestaan 11.5.1937 Korpiselällä (vai -selässä).

Minulla on Forthin suvusta enemmänkin tietoa ja ilmeisesti sinunkin sukuhaarasi lähes kokonaan selvitettynä.

JoukoOivanpoika
Viestit: 3
Liittynyt: 03.06.2013 20:41

Re: Kadonneet isoisän vanhemmat

Viesti Kirjoittaja JoukoOivanpoika » 14.12.2013 22:26

Hei Kerttu,

Lämpimät kiitokset tiedoista, ne selvittivät todella paljon isoisäni vanhempien liikkeitä.
Oikein mukavaa Joulunaikaa!

terv JoukoOivanpoika

Vastaa Viestiin