Aliupseeri Aabel Pekanpoika Korhonen ??

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
AnneOssintytär
Viestit: 3
Liittynyt: 25.01.2018 10:49

Aliupseeri Aabel Pekanpoika Korhonen ??

Viesti Kirjoittaja AnneOssintytär » 06.02.2018 22:12

Olen vuosia sitten saanut Oulusta virkatodistuksen (aikaveloituksella ) kyseisestä isänisänisästäni...mutta tiedot olivat niukat ja nyt olen yrittänyt päästä taaksepäin, mutta tuloksetta.

Aliupseeri Aabel Pekanpoika KORHONEN s. 07.12.1859 Kajaani
Vihitty 06.02.1885 Maria Helena Sallmén kanssa , lasten syntymät on kirjattu ja muutto Oulaisista Oulujoelle 28.11.1894 ja takaisin Oulaisiin 27.10.1902.
Vanhemmista ei siis mitään tietoa , miten jatkan ? Ei myöskään kuolemasta mainintaa, koska ?

Olen aika vasta-alkaja näissä tutkimuksissa, joskus tilailin noita virkatodistuksia ja nyt olen MyHeritagen kautta yrittänyt jatkaa, mutta tähänn ei sieltäkään ole löytynyt apua.
Kirkonkirjoja yms olen nyt koettanut tutkia, mutta en ole löytänyt mitään.

Marinka
Viestit: 169
Liittynyt: 22.10.2017 15:00

Re: Aliupseeri Aabel Pekanpoika Korhonen ??

Viesti Kirjoittaja Marinka » 07.02.2018 00:04

Hei!
Näillä tiedoillahan jotka sinulla on pääsee helposti alkuun. Pariskunnan vihkiminen löytyy Oulaisten kirkonkirjoista vihittyjä osasta. Oli oikein selkeää ja helppolukuista käsialaa. Siinä oli mainittu millä sivulla rippikirjassa pariskunta on ja sieltähän he löytyivät sivulta 145 Maria Helenan vanhempien kanssa. Abel näyttää asuvan talossa vävynä.

Aloittelevalle sukututkijalle löytyy hyviä opaskirjoja kirjastosta. Sieltä historia ja sukutukimus, kirjstovirkailijat auttavat mielellään. Myös kansalais- ja työväenopistot järjestävät usein sukututkimuskursseja, kannattaa osallistua.

Myheritage ja geni ovat mukavia apuvälineitä ja niistä saa hyvin vihjeitä kuka olisi sukua, mutta niiden tiedot täytyy aina tarkastaa. Ne sisältävät paljon virheitä. Kirjoitus ja tiedonsiirtovirheitä sattuu meille kaille, mutta toiset kopioivat henkilöitä omiin sukupuihinsa täysin ilman kritiikkiä ja sotkevat ihmisiä keskenään. Saman nimisiä kun on usein samalla paikkakunnalla monta, siksi henkilöitä täytyy seurata vuosi vuodelta ja rippikirjasta toiseen.

AnneOssintytär
Viestit: 3
Liittynyt: 25.01.2018 10:49

Re: Aliupseeri Aabel Pekanpoika Korhonen ??

Viesti Kirjoittaja AnneOssintytär » 07.02.2018 00:15

Tuo vihkiminen onkin ainoa, minkä olen itsekin löytänyt, tosin se oli myös siinä virkatodistuksessa.
Mutta syntymästä tai vanhemmista en ole löytänyt mitään tietoa.

Maija
Viestit: 843
Liittynyt: 17.11.2007 02:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aliupseeri Aabel Pekanpoika Korhonen ??

Viesti Kirjoittaja Maija » 07.02.2018 01:56

Ilmeisesti et ole löytänyt Aapeli Korhosen syntymätietoa Kajaanista. En minäkään ainakaan Hiskistä löytänyt. Kuitenkin paikkakunnalla on vaikuttanut useampikin Pekka Korhonen 1800-luvun puolivälissä ja saanut lapsia. Lupaavimmalta isäehdokkaalta tässä tapauksessa näyttää tietysti mies nimeltä Pekka Abel Korhonen . Hänen perheensä on esim. sivulla 241 Kajaanin rippikirjassa 1855-1864:

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 7&pnum=237

Perheeseen kuuluu poika Abel, jonka syntymäajaksi on merkitty 19/12 1859. Minusta kannattaisi tutkia, olisiko tämä oikea Aapeli.

AnneOssintytär
Viestit: 3
Liittynyt: 25.01.2018 10:49

Re: Aliupseeri Aabel Pekanpoika Korhonen ??

Viesti Kirjoittaja AnneOssintytär » 07.02.2018 11:28

Voi kiitos, alan tutkia asiaa !

Korhoant
Viestit: 6
Liittynyt: 16.10.2008 18:14
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Aliupseeri Aabel Pekanpoika Korhonen ??

Viesti Kirjoittaja Korhoant » 13.08.2018 19:08

Tuolla sivuja selaillessa löysin viestin Aabeli Pekanpoika Korhosen vanhemmista. Liekkö löytyneet? Tässä kuitenkin vanhemmat. Pekka Aapeli Juhonpoika Korhonen s. 16.9.1826 Sotkamon Ylisotkamo 20 ja äiti Anna Maria Samulintytär Rimpiläinen s.6.5.1827 Kajaani mlk Jormua.

Vastaa Viestiin