Avioliiton ulkopuolella syntynyt veli

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
mauriuolevi
Viestit: 1
Liittynyt: 02.07.2018 13:53

Avioliiton ulkopuolella syntynyt veli

Viesti Kirjoittaja mauriuolevi » 04.07.2018 14:48

Tapasin sattumalta kyseisen veljeni, jota olin silti etsinyt 60 vuotta. Isäni hautajaisten jälkeen asianajotoimistosta tuli kirje, jossa pyydettiin lisätietoja toimeksiantoon. Ihmettelin äidille mitä asiaa isä halusi ennen kuolemaansa hoitaa asianajajan avulla. Äiti kertoi, että isällä on poika, jonka isyyden hän halusi tunnustaa. Me emme tienneet edes pojan nimeä joten emme vastanneet ja asia jäi unholaan. Kun kasvoin aikuiseksi aloitin etsimisen. Edistystä ei kuitenkaan tapahtunut.
Sitten yllätys: Olin asiakkaana Kaustisen K-Marketissa ja havaitsin toisen asiakkaan, joka vaikutti hyvin tutulta enkä kuitenkaan tunnistanut. Menin esittäytymään ja kysyin mistä päin hän on kotoisin. Hän kertoi olevansa lähtöisin Kauhavalta ja asuvansa nyt Paimiossa. Sanoin: Olen Mauri Jukantupa. Hän vastasi: Olen Pentin identtinen kaksonen - sama isä eri äiti. Hämmennyin enkä saanut sanaa suustani. Veli reagoi hämmästymiseeni sanomalla: Minun täytyy mennä ja kiiruhti vaimonsa perään sanomatta nimeään.
Olen nyt kaksi vuotta yrittänyt löytää hänet. Oletan, että hänen äitinsä on Kauhavalainen Lotta. He tapasivat Lapuan asemalla 16.05.1940, kun sotilaat palasivat talvisodasta ja asiaa juhlittiin asemalla. Identtinen kaksonen sanatarkasti otettuna tarkoittaa, että hän on syntynyt 08.02.1941. Ilmaisu lienee kuitenkin epätarkka.
Voiko foorumi etsiä Kauhavalaisten lottien pojat

paulako
Viestit: 185
Liittynyt: 23.07.2012 22:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Avioliiton ulkopuolella syntynyt veli

Viesti Kirjoittaja paulako » 06.07.2018 20:35

Hei
Jos veljesi on jo eläkeikäinen, ehdottaisin ottamaan yhteyttä Paimion eläkeläisjärjestöön. Joku voi tunnistaa kertomuksestasi veljesi. Kaikkea kannattaa yrittää.
http://varsinais-suomi.elakeliitto.fi/p ... o/etusivu/
paulako

TapaniKoo
Viestit: 409
Liittynyt: 16.11.2009 19:50
Paikkakunta: Joensuu

Re: Avioliiton ulkopuolella syntynyt veli

Viesti Kirjoittaja TapaniKoo » 12.07.2018 17:01

Kun joku sanoo: Olen identtinen kaksonen, sama isä eri äiti, niin tuommoinen lausahdus voi tarkoittaa jotakin muuta kuin identtistä syntymäaikaa.

Yksi tulkinta on että lauseen lausahtanut henkilö ymmärtää hyvin minkä vuoksi hänet on voitu sekoittaa toiseen hyvin saman näköiseen henkilöön. Hän kertoo luulevansa että koska hän on velipuolensa kanssa hyvin saman näköinen, niin syynä on sama isä. Nämä "velipuolet" ovat voineet syntyä vaikkapa parin viikon välein Kauhavalla. Voivat olla siis ulkonäöltään identtisiä vaan eivät syntymäpäivältään.

Vastaa Viestiin