Nykyisten elävien sukulaisten selvittäminen?

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
O.Inha
Viestit: 2
Liittynyt: 09.09.2018 11:05

Nykyisten elävien sukulaisten selvittäminen?

Viesti Kirjoittaja O.Inha » 14.09.2018 17:06

Noviisi kysymys: nykyisten, elossa olevien, "oman polven" sukulaisten tutkiminen on mahdollista luonnollisesti sukulaisia haastattelemalla, ja ilmeisesti seurakunnat tekevät myös näistä sukututkimusta maksua vastaan. Kiinnostaisi, mitä muita hyväksi havaittuja tapoja on nykyisten sukulaisten selvittämiseen internetin aikakaudella, tai onko sellaisia?

kianna
Viestit: 6
Liittynyt: 30.09.2016 22:53

Re: Nykyisten elävien sukulaisten selvittäminen?

Viesti Kirjoittaja kianna » 15.09.2018 00:53

Samaa täällä mietin kun kaikki ovet ovat lukossa, varsinkin kun asuu ulkomailla ei saa edes sukulaistensa puhelin- tai muita yhteystietoja! Olen yrittänyt Fonectasta (tai sellanen osoitehaku) se on maksullinen ja kännykällä vois maksaa mut ei hyväksy ulkomaalaista!? Kävin kesälomatripillä Kokkolassa kysymyslista kainalossa et pääsen paikanpäälle maistraattiin ja kaupungin arkistoihin aloittamaan tietotulvan purkamista - vaan vastassa oli ympyriäiset silmät ja suut!!! eihän sellainen ole nykyaikana mahdollista! En päässyt mitään julkisia tietoja katsomaan. Kysymyksiä voi lähettää, alkumaksu on sitten noin 30€ per henkilö/kysymys jne. Yhdestä asiasta neuvottiin menemään Seinäjoelle, toisesta Vaasaan. Arkistot kun ovatkin siellä täällä ympäri Suomea. Olisin halunnut tietää kotitaloni edellisistä asukkaista ja missä jotku määrätyt suvun jäsenet ovat asuneet y. paljon paljon muuta.
Yksi keino saada tietoa on "My Heritagen" osumista kun/jos voi ottaa yhteyttä muihin henkilöihin jotka tutkivat samoja sukuja. Sellainen henkilö on minulla nyt yksi, tosin meidän sukulaisuus on tosi kaukaista, mutta yhteisiä "tuttuja" voi tulla vastaan.

tutkija30
Viestit: 74
Liittynyt: 11.11.2007 05:04

Re: Nykyisten elävien sukulaisten selvittäminen?

Viesti Kirjoittaja tutkija30 » 15.09.2018 23:09

Facebookin sukututkimusryhmissäkin voi yrittää etsiä sukulaisia tai sitten facebookissa laittaa sen nimisille ihmisille viestiä ja kysyä. Itse sain facebookin hakua käyttämällä yhteydet 1970-luvulla viimeksi kuultuihin sukulaisiin jotka ei asu Suomessa. Myös moniin kaukaisiin sukulaisiin Amerikassa olen saanut yhteyden.

O.Inha
Viestit: 2
Liittynyt: 09.09.2018 11:05

Re: Nykyisten elävien sukulaisten selvittäminen?

Viesti Kirjoittaja O.Inha » 17.09.2018 09:15

Facebookin kautta olenkin saanut muutamia, lähinnä harvinaisemman sukunimen omaavia sukulaisia kiinni. Yleisempien sukunimien osalta kuitenkin jo muutama polvi sitten samoista esivanhemmista haarautuneiden sukulaisten tämän päivän jälkipolvien selvittely tuntuu lähes mahdottomalta, ellei asiaan kuluta sitten jo merkittäviä summia rahaa (seurakuntien ja maistraatin sukuselvitykset).

OrvokkiT
Viestit: 60
Liittynyt: 24.10.2014 17:26

Re: Nykyisten elävien sukulaisten selvittäminen?

Viesti Kirjoittaja OrvokkiT » 23.09.2018 14:18

Minä olen hakenut puhelinnumeroita yms täältä https://www.fonecta.fi/ Siellä oikeassa ylänurkassa on "kirjaudu sisään", josta painamalla pääsee kirjautumissivulle. Ellei ole vielä tunnuksia, sieltä samasta voi luoda uuden tunnuksen. Ennen ainakin haut tuolta ovat olleet ilmaisia. En ole hakenut pitkään aikaan, joten en voi mennä vannomaan. Mikäli epäilee maksullisuutta, voihan luoda uuden "roska"sähköpostin ja kokeilla sillä.

Sitten olen vain perkannut sopivia nimiä paikkakunnan tms perusteella ja rohkeasti soitellut tietyn sukunimen omaaville henkilöille ja kysellyt tyyliin "Etsiskelen Pertti Pöttösen lapsia tai lapsenlapsia, onkohan kyseinen henkilö tuttu tai sukua Teille". Lähtökohtaisesti ihmiset ovat auttamishaluisia. En ole saanut yhtään ilkeää vastausta kyselyihini, mutta monta löytöä olen tehnyt. Yleensä varsinkin vanhammat henkilöt ovat olleet joskus hyvinkin ilahtuneita ja muistelevat mielellään henkilöitä ja tarinoita. Toki pitää muistaa, että asiat pitää varmistaa useammasta lähteestä, ihmisen muisti on usein häilyväinen. Soittamiaan henkilöitä kannattaa hieman valita nimenkin perusteella. Esimerkiksi Neea on todennäköisesti nuorehko henkilö ja Hulda useimmiten vanhempi rouva.

Jos Ruotsista on tarvetta hakea, loistava paikka on https://www.hitta.se/ Sieltä löytyy ihmisistä valtavasti tietoa: nimi, osoite, asunto, auto jne

Sitten tietysti kannattaa kysellä täältä keskusteluforumilta onko samaa sukua. Minulla esimerkiksi löytyy sukua jonkin verran Kokkolasta. Nimiä vaan esiin, mistä päästään "kiinni". Jos on liian nuoria henkilöitä julkiseen keskusteluun, laita yksityisviestinä.

Onnea etsintään! :)

Vastaa Viestiin