Neuvoa vailla

Täällä voit jutella kaikesta maan ja taivaan välillä. Muistathan kuitenkin asiallisen käytöksen!
OrvokkiT
Viestit: 60
Liittynyt: 24.10.2014 17:26

Neuvoa vailla

Viesti Kirjoittaja OrvokkiT » 14.11.2016 21:46

Laitoin kysymyksen tälle puolelle, koska se ei varsinaisesti liity mihinkään sukuun vaan on tällaista yleistä asiaa. Mietin sellaista, että onko täällä palstalla soveliasta kysellä apua toisilta harrastajilta, että voisiko joku käydä katsomassa jonkun tiedon kirkkoherranvirastosta/sukututkimussaleista/tms tietyllä paikkakunnalla, jos jollain toisellakin sattuu olemaan vaikka omaakin asiaa samaan paikkaan? Tai jos joku sattuu omistamaan aineistoa tietystä suvusta.

Olen ihan aloittelija tässä hommassa, mutta olen jo monesti törmännyt siihen että jos pyydän kirkkoherranvirastosta tietoja sukututkimukseen, en saa joko vastausta ollenkaan tai sitten vastaus on, että heillä ei ole aikaa sukututkimukseen. Minä ainakin mielelläni maksaisin vaikka pikku korvauksenkin jollekin joka katsoisi minulle jonkun tiedon, ettei tarvitse itse lähteä ajamaan montaa sataa kilometriä. Perheellisenä ja töissäkäyvänä ihmisenä on muutenkin hankalaa järjestää vapaata aikaa, muutoin kuin näin iltamyöhään, jolloin virastot ovat kiinni.

Tai sitten jos kyselisin tietoa ja joku kokeneempi voisi heti vastata, että "älä turhaan edes lähde käymään, juuri SE kirkkoherranvirasto ei edes anna katsoa tietojaan". :wink:

Jos tällainen menettely on mahdollista, onko vaikka jäsenosion puolella sopivaa kysellä alle 125 vuotta sitten syntyneiden tietoja tai kirjoittaa sinne niitä? Väistämättähän sitä joutuu antaa jotain taustatietoa asiasta, että toinen tietää mitä etsiä. Tai olisiko parempi kysyä esim paikkakunnan perusteella ensin ja jos joku ilmoittautuu, niin laittaisi hänelle yksityisviestillä tarkempaa tietoa?

tuulacu
Viestit: 641
Liittynyt: 07.09.2014 17:23
Paikkakunta: Porvoo

Re: Neuvoa vailla

Viesti Kirjoittaja tuulacu » 17.11.2016 09:28