Oheisessa sakkoluettelossa Vesulahden käräjiltä marraskuussa 1613 kerrotaan – mikäli oikein olen ymmärtänyt – että Lauri Loukiainen saa suuren sakon, koska on väkivaltaisesti käyttänyt hyödykseen maakappaletta , joka maakirjassa on merkitty Staffan Murmesterin nimiin. Sakkoa on kuitenkin vähän pienennetty, jottei Lauri vajoaisi ihan kurjuuteen.
http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=3177145 (vasemmalla ylinnä)
Mikä mahtaa olla maakappaleen nimi? Voisi olla vaikka --siwamaa?, jos ensimmäinen kirjain jää niteen selkämystaitteeseen edellisen rivin loppuun? Joku hyvin savonkieltä ja vanhaa ruotsia taitava ehkä keksii jotakin järjellistä – tai ainakin erilaisia lukemismahdollisuuksia tuolle näkyvälle osalle, kun itse olen fiksoitunut siwaan.
Mikäli Tahvo Muurimestari olisi syntymänimeltään Tahvo Loukiainen, maakappaleen nimi pitäisi sisältyä vuoden 1561-2 verollepanomaakirjan tilan numero 565 tiluksiin
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 4&pnum=754
Minä en saa sitä mihinkään noista sopimaan, vaikka katson vähän selkeämpääkin versiota samasta tilasta vuoden 1664 maantarkastuskirjasta, protokollanumero 239
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/j ... 0&pnum=243
Olisi helpompaa etsiä jostakin muualtakin, jos tietäisi mitä etsii.
Maakappaleen nimi, Vesulahti 1613
-
Re: Maakappaleen nimi, Vesulahti 1613
On täällä parempiakin tulkitsijoita, mutta kun kukaan ei vastaa, aloitan vaatimattomalla lukutaidollani. Lamminselän puustelli, Rauto-rauso-järvenmäki, Niemenmaa, Suvansuonsivu, Loukosenranna xx, Yövesi, Petäjäselkä, Brahselkä, Koivuxxselkä, Laitalammenselkä, Notkoselkä, Monikaupinxxxsivu, Heixxxmäki, Luotslamminsivu, Lepistöaho, Mxxxmaa, Lampiinselkä, Kauhaxxxmäki, XX, Lamminselkä, Lepistönaho, Maaxxmaa, Huikonmäki. Yritin katsella kartoista, mitkä nimet ovat jääneet elämään, mutta tulin siihen tulokseen, että näitä nimiä on melko kaukana Wehmaisten kylästä. Kun en tunne sen tarkemmin alueen historiaa, vaikka olen sen lukenutkin, en pysty päättelemään, olisiko mahdollista, että maakappaleet ovat hajallaan kuin Utulan mummon eväät. Jos alueelta on kirjoitettu historia, siitä kannattaa katsella, siellä on yleensä mainittu kantatilojen maakappaleet.
Edellisessä erotan Lepistönahon ja Huikonmäen sekä Suvansuosivun. Puolet kirjainten kiemuroista olisi riittänyt!
Edellisessä erotan Lepistönahon ja Huikonmäen sekä Suvansuosivun. Puolet kirjainten kiemuroista olisi riittänyt!
Monet kiitokset, Kaisa, lukuehdotuksistasi. Ei kai noistakaan mikään hyvin sovi sakkoluettelossa mainittuun maakappaleen nimeen. Kartoista en ole toistaiseksi yrittänyt etsiä, koska käsitykseni mukaan tuohon aikaan yhden viljelijän maat saattoivat olla hyvinkin hajallaan. Kyllä sekin homma on varmaan vielä edessä. Ajattelin kuitenkin ensin yrittää oheisen uuden kirjan avulla etsiä nimeä, mitä voisin sitten etsiä. Kirjaa minulla ei vielä ole, kun vasta äskettäin olen sen löytänyt. Ilahduin löydöstäni, sillä ehdin jo todeta, miten työlästä on ruveta alkuperäisistä lukemaan kaikkia Vesulahden maakappaleita.
http://www.kotus.fi/index.phtml?C=8960& ... d=91&s=289
On tietysti myös mahdollista, että samasta maa-alueesta on voitu käyttää eri nimiä eri tilanteissa. Onkohan käräjillä mahdettu tarkistaa, mitä maakirjassa lukee? Olen kuitenkin löytänyt helposti kaksi muuta riideltyä maakappaleen nimeä tarkastusmaakirjoista. Luulen nimittäin, että tässä lähtökohtana oleva käräjätapaus on osa kahden Loukeisten sukuhaaran maankäyttöriitoja.
Tämä vähäiseltä näyttävä yksityiskohta on siis mielestäni tärkeä, kun yritän selvittää, onko Tahvo Muurimestari sama mies kuin Tahvo Loukeinen. Monet seikat vihjaavat näin olevan, mutta kunnollinen todiste puuttuu. Sellaisen löytymiseen asti on yhtä mahdollista, että kyse onkin eri miehistä.
http://www.kotus.fi/index.phtml?C=8960& ... d=91&s=289
On tietysti myös mahdollista, että samasta maa-alueesta on voitu käyttää eri nimiä eri tilanteissa. Onkohan käräjillä mahdettu tarkistaa, mitä maakirjassa lukee? Olen kuitenkin löytänyt helposti kaksi muuta riideltyä maakappaleen nimeä tarkastusmaakirjoista. Luulen nimittäin, että tässä lähtökohtana oleva käräjätapaus on osa kahden Loukeisten sukuhaaran maankäyttöriitoja.
Tämä vähäiseltä näyttävä yksityiskohta on siis mielestäni tärkeä, kun yritän selvittää, onko Tahvo Muurimestari sama mies kuin Tahvo Loukeinen. Monet seikat vihjaavat näin olevan, mutta kunnollinen todiste puuttuu. Sellaisen löytymiseen asti on yhtä mahdollista, että kyse onkin eri miehistä.
Mulla sujuu nyt huonosti tää vastailu. Luulin vastanneeni aiemmin, mutta vastaus näyttää pudonneen välille. Yritin uudestaan ja onnistuin sulkemaan koko keskustelun. Jospa nyt viimein lähtisi ....
Aloin epäillä tuota sakkoluetteloa katsoessani, että onkohan sivun oikeaa reunaa jäänyt näkymättömiin, kun paikan nimi on niin minimalistinen "sewan maa". Esim. nimeä "Haisewan maa" on esiintynyt Visulahdella.
Tässä, miltä viimeisen linkin paikannimet minusta näyttivät (oon itsekin niitä keräilyt sukulaistaloista että tiedän, minkä tilan rajoista on käräjillä puhe):
Lambinnselke bostelle
Kauhojerfuen Mäki
Nemen Maa
Hinkan Mäki
Surensuonsifwu
Loukehen Nementyfwi
Ijon Nemj
Pettäjäselke
Teenselkä?
Koifwuselke
Ladwa Lamminselke
Notkonselke
Lijskotaka
Monikanpuronsifwu
Haijsouanmäkj
Luotolamminsifwu
Lepisto aho
Maantien? Maa
Aloin epäillä tuota sakkoluetteloa katsoessani, että onkohan sivun oikeaa reunaa jäänyt näkymättömiin, kun paikan nimi on niin minimalistinen "sewan maa". Esim. nimeä "Haisewan maa" on esiintynyt Visulahdella.
Tässä, miltä viimeisen linkin paikannimet minusta näyttivät (oon itsekin niitä keräilyt sukulaistaloista että tiedän, minkä tilan rajoista on käräjillä puhe):
Lambinnselke bostelle
Kauhojerfuen Mäki
Nemen Maa
Hinkan Mäki
Surensuonsifwu
Loukehen Nementyfwi
Ijon Nemj
Pettäjäselke
Teenselkä?
Koifwuselke
Ladwa Lamminselke
Notkonselke
Lijskotaka
Monikanpuronsifwu
Haijsouanmäkj
Luotolamminsifwu
Lepisto aho
Maantien? Maa
Nyt on käsissäni puhtaaksi luettu ja kirjoitettu maantarkastuskirja 1561-64. Ensimmäiseksi tarrasin nimeen Haisevamaa. Kiitos, Eeva, siitä. Heti löytyi kahden anekin omistuksia sennimisestä paikasta. Seuraavaksi pitää vain selvittää, ketkä niitä haisuja hyödynsivät 50 vuotta myöhemmin. Aikaa menee, mutta sitä saa almanakasta. Kiinnitin huomiota myös Loukeisilta Myrymiehille siirtyneissä tiluksissa nimeen Haijsouanmäkj (Alasen mukaan vanhemmassa versiossa lukee Haisue Mäkj; en väitä vastaan). Nykyään kai sanoisimme Haisevanmäki. Ehkä ovat mäet ja maat sotkussa. Voi olla, ettei tämäkään tuo ratkaisua, mutta onhan lupa yrittää.