indelte ja oindelte

Täällä voi kysyä apua epäselvien tekstien tulkitsemiseen.
Leinola

indelte ja oindelte

Viesti Kirjoittaja Leinola » 28.03.2014 15:16

Olen käsittänyt, että jos talo on indelte, talon vero menee tietyn toimenhaltijan palkkaukseen ja oindelte tarkoittaa, ettei veroja ole kiinnitetty mihinkään tiettyyn kohteeseen. Onko se oikein käsitetty? Jos on, niin meneekö oindelte-talon vero sitten kruunulle ilman osoitetta vai toimiiko isäntä itse ko. toimenhaltijana ja saa verovapauden siitä hyvästä? Esim jos talo kuuluu tiettyyn jalkaväen ruotuun, niin onko krono oindelte bonden ottanut sitten itse ruotunsa sotamiehen pestin?

EevaH

Re: indelte ja oindelte

Viesti Kirjoittaja EevaH » 28.03.2014 20:39

Joo, oikein olet nää termit käsittänyt. Jakamattomat verot menivät suoraan kruunulle eivätkä jääneet isännälle. Kruunulla oli paljon muitakin menoja kuin jakopalkkojen kattamat. Ruotuarmeija oli verotuksesta täysin irrallinen juttu, jos joku ruotutalojen miehistä palveli ruodun sotamiehenä, sai hän ruodun taloilta saman korvauksen kuin muualta palkattu mies. Ruotukirjurilla oli oikeus kirjata jostakin ruodun talosta mies ruotuun, jos se ei ollut pestannut vakanssille sopivaa ehdokasta kolmen kuukauden kuluessa siiihen määräyksen saatuaan.

Leinola

Re: indelte ja oindelte

Viesti Kirjoittaja Leinola » 30.03.2014 10:23

Kiitos taas kerran, EevaH!

Vastaa Viestiin