Digitointitoiveet
Re: Digitointitoiveet
Lappeen rippikirjat uusin jakso on 1900-1909. Onko sen jälkeen olevia rippikirjoja kuvattu? Voiko ne julkaista?
Re: Digitointitoiveet
Moikka,
Hartaissa toiveissa on Iisalmen maalaisseurakunnan kirjat niin pitkälle kuin niitä riittää Samoin Sonkajärven. Myös Kerimäen nykyisin digitoimaton "aukko" 1862-1872 olisi kovasti tarpeen.
Kiitokset kuvaajille! Valitettavasti en itse pääse kuvaamaan, mutta teen aika ajoin Hiski-tallennuksia kantaakseni oman korteni kekoon.
Hartaissa toiveissa on Iisalmen maalaisseurakunnan kirjat niin pitkälle kuin niitä riittää Samoin Sonkajärven. Myös Kerimäen nykyisin digitoimaton "aukko" 1862-1872 olisi kovasti tarpeen.
Kiitokset kuvaajille! Valitettavasti en itse pääse kuvaamaan, mutta teen aika ajoin Hiski-tallennuksia kantaakseni oman korteni kekoon.
Re: Digitointitoiveet
kankaanpään syntymä kirja 1907 siellä on vain tammikuu. ja Kankaanpään kirjat 1900 - 1907 Kiitos.
Re: Digitointitoiveet
Täällä kaivattaisiin Naantalin syntyneitä vuodelta 1912. Viitsisikö joku digitoida?
Re: Digitointitoiveet
Toiveita:
POHJOIS-POHJANMAA: Hailuoto, Haukipudas, Kempele, Oulu, Pattijoki, Saloinen, ja Raahe
ETELÄ-POHJANMAA kokonaan; erityisesti LAPPAJÄRVI ja ÄHTÄRI
Kaikista rippikirjat, syntyneet, muuttaneet, vihityt noin 1920-1922 saakka
sekä kuolleet noin 1935 saakka.
Kiitos
POHJOIS-POHJANMAA: Hailuoto, Haukipudas, Kempele, Oulu, Pattijoki, Saloinen, ja Raahe
ETELÄ-POHJANMAA kokonaan; erityisesti LAPPAJÄRVI ja ÄHTÄRI
Kaikista rippikirjat, syntyneet, muuttaneet, vihityt noin 1920-1922 saakka
sekä kuolleet noin 1935 saakka.
Kiitos
Viimeksi muokannut NiinaK976, 12.05.2022 10:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Digitointitoiveet
Kuusamon rippikirjat loppuvat vuoteen 1895. Kovasti toivotaan tuoreempia saataville.
Re: Digitointitoiveet
Tämä on vain yksi esimerkki miten eriarvoisesti kuvauksia etenee; toisissa seurakunnissa ollaan jopa yli 20 vuotta edellä ja kuolleiden luetteloissa kymmeniä vuosia. En tiedä mikä järjestys näissä on vai onko jotkut seurakunnat haluttomia luovuttamaan kirjoja kuvattavaksi?
Todella mukava olisi jos yhdistys ottaisi vaikka "omiksi töikseen" nämä seurakunnat joissa materiaali on vanhinta.
-
- Viestit: 179
- Liittynyt: 01.09.2007 11:37
Re: Digitointitoiveet
Kuvaukset tehdään vapaaehtoisvoimin, joten syytõs on halventava heitä kohtaan. Nämä kuten yhdistyskään ei voi myõskään sille mitään, jos seurakunta ei halua antaa kirjojaan kuvattavaksi.NiinaK976 kirjoitti: ↑09.02.2022 11:48Tämä on vain yksi esimerkki miten eriarvoisesti kuvauksia etenee; toisissa seurakunnissa ollaan jopa yli 20 vuotta edellä ja kuolleiden luetteloissa kymmeniä vuosia. En tiedä mikä järjestys näissä on vai onko jotkut seurakunnat haluttomia luovuttamaan kirjoja kuvattavaksi?
Todella mukava olisi jos yhdistys ottaisi vaikka "omiksi töikseen" nämä seurakunnat joissa materiaali on vanhinta.
Voit myõs liittyä joukkoon kuvaamaan omalla ajallasi yhdistyksen välineillä kenties juuri sitä aluetta, mikä sinua kiinnostaa.
Re: Digitointitoiveet
Olipas epäystävällinen kommentti. Omani oli että: "Todella mukava olisi..." - ei ollut siis syytös. Ja kuvauksia ei todellakaan tehdä pelkästään vapaaehtoisvoimin, myös yhdistys itse tekee niitä.ninaireene kirjoitti: ↑11.02.2022 11:06Kuvaukset tehdään vapaaehtoisvoimin, joten syytõs on halventava heitä kohtaan. Nämä kuten yhdistyskään ei voi myõskään sille mitään, jos seurakunta ei halua antaa kirjojaan kuvattavaksi.NiinaK976 kirjoitti: ↑09.02.2022 11:48Tämä on vain yksi esimerkki miten eriarvoisesti kuvauksia etenee; toisissa seurakunnissa ollaan jopa yli 20 vuotta edellä ja kuolleiden luetteloissa kymmeniä vuosia. En tiedä mikä järjestys näissä on vai onko jotkut seurakunnat haluttomia luovuttamaan kirjoja kuvattavaksi?
Todella mukava olisi jos yhdistys ottaisi vaikka "omiksi töikseen" nämä seurakunnat joissa materiaali on vanhinta.
Voit myõs liittyä joukkoon kuvaamaan omalla ajallasi yhdistyksen välineillä kenties juuri sitä aluetta, mikä sinua kiinnostaa.
Yhdistyksen toiminnankuvauksessa mainitaan että saatavilla 100-125 vuotta vanhoja kirkonkirjoja, mikä ei ihan toteudu; esim. Helsinki - joka on pääkaupunkimme - rippikirjat loppuu vuoteen 1881 - eli 140 vuotta vanhaa materiaalia!
Kansallisarkistolla ja Family-Searchilla on nyt yhteinen projekti missä digitoidaan alkuperäisiä kirkonkirjoja. Toivottavasti Helsinki on niiden joukossa, sillä työmäärä on siinä valtava! Kukaan yksityinen henkilö ei siitä työstä yksin selviä. Olenkin ajatellut tästä lähtien laittaa digitointitoiveet kansallisarkistolle (varsinkin jos työmäärä on isompi). Heillä voi olla myös parempi neuvotteluasema seurakuntien kanssa, jos on haluttomuutta luovuttaa kirjoja.
Se on helppo myös laukoa; "mene itse" - ihan jokaisesta ei ole melko vaativaankin kuvaustyöhön. Olisi myös kohtuullista olettaa että niissä seurakunnissa missä kuvattavaa on kymmeniä vuosia tai että kirjoja ei luovuteta ihan helpolla - niin yhdistyksen edustajien osaaminen tässä olisi avainasemassa.
Re: Digitointitoiveet
Säkkijärvi rippikirjat 1890-1899 jälkeen on olemassa varmaan 1900 - 1910 ja 1911 - 1921, jotka olisi mahdollista julkaista, jos on kuvattu.
Re: Digitointitoiveet
Onko muuten täällä kenelläkään tietoa tuosta Kuusamon tilanteesta, että onko siellä seurakunnalla nihkeyttä antaa kirjoja kuvattavaksi vai tarvitsisivatko vapaaehtoiset lisäkäsiä?
Re: Digitointitoiveet
Hei !
Säkkijärven ja kaikkien muidenkin luovutetun alueen kirjat on luettavissa DIGIHAKEMISTOSSA lain sallimissa puitteissa.
Säkkijärven ja kaikkien muidenkin luovutetun alueen kirjat on luettavissa DIGIHAKEMISTOSSA lain sallimissa puitteissa.
Re: Digitointitoiveet
Onko kukaan Sahalahden kirkonkirjoja menossa kuvaamaan? On siis nykyään Kangasalaan kuuluva kunta.
Siellä oli yksi isoisotäti joka avioitui sahalahtelaisen leskimiehen kanssa Tursolan Iivarissa. Mies kuoli ja vaimosta tuli itsellinen leski, lapsia oli neljä. Rippikirjat päättyy nyt noin vuoteen 1900, kuin myös kuolleet ym. On vain tämä yksi perhe sahalahdessa ja kiinnostaisi tietää mitä lapsille kävi. Ja oliko kukaan heistä perheellinen. Äitinsä kautta kuuluvat Jalasjärveläiseen Luopäjärven Köykkä sukuun, josta on sukukirjaakin.
Siellä oli yksi isoisotäti joka avioitui sahalahtelaisen leskimiehen kanssa Tursolan Iivarissa. Mies kuoli ja vaimosta tuli itsellinen leski, lapsia oli neljä. Rippikirjat päättyy nyt noin vuoteen 1900, kuin myös kuolleet ym. On vain tämä yksi perhe sahalahdessa ja kiinnostaisi tietää mitä lapsille kävi. Ja oliko kukaan heistä perheellinen. Äitinsä kautta kuuluvat Jalasjärveläiseen Luopäjärven Köykkä sukuun, josta on sukukirjaakin.
Viimeksi muokannut NiinaK976, 18.10.2023 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Digitointitoiveet
Alatornion syntyneissä uusimmat ovat 1858-1867. Olisiko digitoitu jo 1912 tietoja?
Re: Digitointitoiveet
Olen parikin kertaa tiedustellut Vaasan rippikirjojen viimeistä tilannetta, mutta minkaanlaista komentoitia ei ole palstalle näkynyt. Olisikohan niin, että seurakunta suhtautuu nihkeästi tai peräti kielteisesti tällaiseen kyselyyn. Olisi kyllä kiva tietää mistä on kysymys. Ymmrrän kyllä jos ei ole haluakaan.