Rippikirjan sivun alhaall on henkilö Wilhelmiina *20.7.1840, hänellä on merkintä josta sain sanan selvää, että olisi otettu kirkkoon synnytyksen jälkeen...mitä se tarkoittaa vai tulkitsinko väärin. Hänellä on lapsi joka on syntynyt 27.2.1861. Wilhelmiina ja Isak Efraimin Kovaluoma/Kivioja/Hietaoja *25.1.1837 vihittiin:11.3.1865 kotona(?). Mitä tämä juttu siis tarkoittaa. Heidän lapsi ei tietääkseni ole äpärä merkinnällä.
Myös sarakkeiston sivussa oleva teksti kiinostaa.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/ ... 1&pnum=209
Kiitos!
Otettu synnytyksen jälkeen kirkkoon? Mitä?
Re: Otettu synnytyksen jälkeen kirkkoon? Mitä?
Sellaista se on ollut entisaikaan...
1861 syntynyt lapsi ei ole äpärä, kun on syntynyt kihlaparille.
Ihan oikean laidan tekstissä on 2 morsiamen puolesta todistavaa renkiä, että kihloissa ovat Isak ja Wilhelmina olleet.
Wilehlminan saama synninpäästö ja nuhteet olivat ehkä lievemmät kuin aviottoman lapsen synnyttäneen naisen?
Käyhän se vihkiminen kotonankin, eikä vihipukukaan ole ollut komeileva vaan "utan skrud"
terv. senta
1861 syntynyt lapsi ei ole äpärä, kun on syntynyt kihlaparille.
Ihan oikean laidan tekstissä on 2 morsiamen puolesta todistavaa renkiä, että kihloissa ovat Isak ja Wilhelmina olleet.
Wilehlminan saama synninpäästö ja nuhteet olivat ehkä lievemmät kuin aviottoman lapsen synnyttäneen naisen?
Käyhän se vihkiminen kotonankin, eikä vihipukukaan ole ollut komeileva vaan "utan skrud"
terv. senta
Re: Otettu synnytyksen jälkeen kirkkoon? Mitä?
Eikö kuitenkin ole kyse "normaalista" kirkottamisesta? En saa linkkiä nyt auki selaimen hidastelun takia, mutta arvelen kuitenkin, että tässä ei ole mitään ihmeellistä, vaan kyse asiasta, joka on esivanhemmillemme ollut päivänselvä tapa. Vastasynnyttänyt nainen oli "saastainen" ja suojaton pahaa vastaan niin kauan kuin synnytyksen jälkeistä verenvuotoa kesti. Sen jälkeen hän sai taas osallistua mm. kirkollisiin toimituksiin käytyään läpi kirkotuksen, kirkkoon ottamisen seremonian. Tämä oli luterilaisessa kirkossa ja luultavasti laajemminkin kristillisissä kirkoissa normaali käytäntö.
Re: Otettu synnytyksen jälkeen kirkkoon? Mitä?
Jos oli normaali käytäntö, niin miksi asiasta mainittiin Wilhelminan kohdalla rippikirjassa? Toinenkin kihlattu morsian synnyttää samana vuonna, ja tekstiä on hänenkin kohdallaan. Mutta ei kenenkään naimisissa olleen naisen kohdalla, jolla on tuon rippikirjan aikana syntynyt lapsi.(En sentään kahlannut koko rippikirjaa läpi)
terv senta
terv senta
Re: Otettu synnytyksen jälkeen kirkkoon? Mitä?
Nyt avautui sivu, ja näyttää siltä, että Wilhelmina on kirkotettu tämän rengin morsiamena (muutoin ei olisi voitu kirkottaa). Kihlauksesta on kaksi nimeltä mainittua todistajaa ja viittaus ko. kihlausta varten otettuun esteettömyystodistukseen.
Kirkottamisesta löytyy runsaasti lisätietoa, ensimmäiseksi osui tämä tutkimus: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/84052
Kirkottamisesta löytyy runsaasti lisätietoa, ensimmäiseksi osui tämä tutkimus: https://trepo.tuni.fi/handle/10024/84052