Kiitos Eeva! Toden totta, förnedrad siinä lukee ja sanan merkitys onkin mielenkiintoinen. En ole aiemmin siihen törmännyt, vaikka suvussa on historian aikana ollut monia muitakin avioliiton ulkopuolella syntyneitä lapsia. Vilkaisin sanakirjaa:
Förnedra = alentaa, nöyryyttää, halventaa. Förnedrad on siis alennettu, nöyryytetty, halvennettu? Eli jonkun toisen tekojen vuoksi huonoon asemaan (qwinnperson) joutunut - esim väkisinmakaamisen vuoksi? Vai halveksittava eli omien tekojen vuoksi huonoon asemaan ajautunut ts. kevytkenkäinen? Koska
förnedrad qwinnperson on otettu Leppävirran vihkikirjaan
Pastors betygistä, onko Kuopion pastori halunnut
förnedrad-etuliitteellä tehdä
qwinnperson-titteliä lievemmäksi vai ankarammaksi uuden seurakunnan kirkonmiesten silmissä?
En ole tarkistanut ovatko Anders ja Anna sukulaisia. Ongelma on siinä, että en ole oikein päässyt perille Kuopion tuon ajan rippikirjojen logiikasta: tuntuu, että niistä puuttuu paljon väkeä (jos vertaa esim HisKin kuolleiden merkintöihin). Pellosmäellä ei ole ketään Anders Korhosta, mutta kaksi Anna Korhosta siellä on (nämä tosin RK:ssa 1727-1738):
Lars Korhosen tytär ja
Hendrich Korhosen tytär. Luvattoman aviotonta Anders-poikaa ei näy missään. Leppävirralle muuttanut Anna Korhonen ei ilmeisesti ottanut lastaan/lapsiaan mukaan, koska Leppävirran rippikirjoissa ei ole heistä mitään merkintää. Anders-poikaa ei löydy myöskään Kuopion kuolleiden luettelosta.
Lars Korhosen Anna-tytär on syntynyt 14.07.1727; Hendrich Korhosen Anna-tyttärestä ei löydy synnyinmerkintää, joten hän on saattanut syntyä isonvihan aikana, jolloin kirkonkirjoja ei pidetty. Etsimäni Anna Korhonen on Leppävirran rippikirjan mukaan syntynyt 1718, joten tuo jälkimmäinen Anna voisi tulla kyseeseen. Valitettavasti hänen myöhemmistä vaiheistaan ei ole tietoa. Pellosmäellä esiintyy Anna Korhonen myös
RK:ssa 1739-1748 sekä
RK:ssa 1749-1759, mutta en pysty yhdistämään kumpaakaan aiemmin mainittuihin Anna Korhosiin. Ainakaan tuo jälkimmäinen ei ole etsimäni Anna Korhonen, koska etsimäni henkilö meni naimisiin Leppävirralla 1751.
Onko kirkonmiesten kirjoittamia muuttotodistuksia (tai millä nimellä 'betygit' virallisesti kulkivatkaan) yleensä arkistoitu seurakunnissa?
Juhana