Backman, Jurva

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.
ainomaria
Viestit: 21
Liittynyt: 14.02.2010 19:59

Backman, Jurva

Viesti Kirjoittaja ainomaria » 20.02.2010 21:35

Hyvää iltaa kaikille.
Olen uusi keskustelija, liityin hiljattain SSHY:n jäseneksi.
Tiedustelen, tutkiiko kukaan jurvalaisia sukuja, olen torpparin jälkeläisiä, joten mitkään talotiedot eivät kiinnosta.
Onko kenellekään tuttu Backman-suku?
Olisi mukava saada edes yksi vastaus, kiitos.

Avatar
JaskaS
Viestit: 2439
Liittynyt: 03.11.2006 01:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Backman, Jurva

Viesti Kirjoittaja JaskaS » 20.02.2010 22:24

Backman sinänsä on varsin tavallinen otettu sukunimi läntisessä Suomessa ennen suomalaisten sukunimien suosiota. Isoisoisäni yksi velikin otti sen käyttöönsä, kun kahdella muulla oli taas eri nimet. Hänellä on vain tyttären jälkeläisiä, joten nimi siellä katosi.

Itse olen seitsemän torpparin ja yhden muonamiehen lapsenlapsen lapsenlapsi, mutta kauempaa tulee ihan vängällä talollisiakin :roll:

:) Jaska

ainomaria
Viestit: 21
Liittynyt: 14.02.2010 19:59

Re: Backman, Jurva

Viesti Kirjoittaja ainomaria » 21.02.2010 10:49

Kiitos kommentistasi, JaskaS.
Jurvassa ei ole ollut kovin monta Backmannia, eli siellä se ei ole ollut kovinkaan tavallinen sukunimi. Löysin myös sukunimen Back ja luulen, että ovat Backmannien vanhemmat?
Pitää jatkaa etsimistä, olisi vaan mukava tietää, onko kukaan muu tutkinut samaa sukua.

timoseveri
Viestit: 1
Liittynyt: 23.07.2012 22:07

Re: Backman, Jurva

Viesti Kirjoittaja timoseveri » 24.07.2012 21:00

Backmannit eivät kadonneet mihinkään mutta 1906 alkanut suomalaisuuden kausi sai muuttamaan ruotsalaisuuteen viittavan nimen suomalaisemmaksi.
Muutoksen seurauksea jälkipolvet löytyvät Rinne, Talvitie, Mäkirinta ja Hietanen nimillä.
Viimeiset muutokset on tehty n.1932 jonka jälkeen nimeä ei löydy enään.
Jurvan seurakunnan historiasta löytyy mainintoja Backmanneista.
Allekirjoittaneelta lisä tietoja halutessasi. :)

Vastaa Viestiin